Pressemelding

Parat - 03.01.2024

Pilotforbundet ber Avinor lære av flyulykken i Japan

Pilotforbundet i Parat har lenge vært kritisk til mangel på kvalifiserte røykdykkere ved norske flyplasser. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier ulykken med Japan Airlines flight 516, på Haneda flyplassen i Tokyo må få konsekvenser for sikkerheten på norske flyplasser.

Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier ulykken med Japan Airlines flight 516, på Haneda flyplassen i Tokyo må få konsekvenser for sikkerheten på norske flyplasser. Privat/Parat

Salt sier innsparinger har ført til reduksjon i brann og redningstjenesten på norske flyplassene over lengre tid.
– Vi har tatt opp problemet med Avinor og Luftfartstilsynet, men uten at dette så langt har ført til bedring. Innsparingene har ført til mindre trening for dem som er igjen og i praksis avvikling av røykdykkere på grunn av manglende kursing og sertifisering, sier han.

Hva skjer om det begynner å brenne i et fly?
Ansatte ombord i et fly har ansvar i å evakuere flyet i løpet av 90 sekunder, men har ikke utstyr eller kompetanse til å utføre røykdykking og bære med seg personer som ikke selv er i stand til å gå.
– Førsteprioritet for brann og redningstjenesten er å redde liv. Ved å fjerne røykdykkerkompetansen på flyplassene vil ikke brann og redningstjenesten kunne bistå i denne type arbeid. Resultatet er at vi må vente på bistand fra nærmeste brannstasjon i kommunen, eller fylket, som har tilgjengelige røykdykkere. I praksis vil vi i en slik situasjon ikke kunne redde ut handikappede eller andre passasjerer som av en eller annen årsak ikke kommer seg ut på egenhånd, sier Salt.

Innsparing kan koste liv
Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet håper norske stortingspolitikere vil engasjere seg i denne saken.
– Vi forstår behovet for å spare penger. Samtidig er dette en innsparing på et viktig sikkerhetstiltak som vil kunne koste liv. Brann og redningstjenestens første prioritet er å redde liv, enhver innsparing som reduserer deres evne til det er uakseptabelt. Dersom Avinor ikke selv tar affære, må norske politikere lære av hendelsen i Japan. Det haster, sier Salt.

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS