Pressemelding

Musikk i Finnmark presenterer - 29.02.2008

Poptalenter fra Finnmark på samme scene

To av Finnmarks største poptalenter setter hverandre stevne når Marte Heggelund og Petter Carlsen fra henholdsvis Rypefjord og Alta møtes på scenen i en felles konsert.

Debutplata til Marte Heggelund, ”I Abide”, kom i 2006 og fikk en særdeles god mottakelse. Hun holdt flere glimrende konserter i kjølvannet av plateutgivelsen, og reiste senere land og strand rundt sammen med sine navnesøstere i prosjektet ”3 x Marte”. Senere samme år slapp Petter Carlsen CD-debuten «A taste of what’s to come», og både publikummere og kritikere mente da at dette så absolutt var en smak av noe stort. I begges tilfelle er det snakk om et musikalsk uttrykk som gjerne kan beskrives som vakker og lett melankolsk pop ispedd enkelte røffere og mer bredbente rockeelementer, framført av to av de fineste og mest særpregede stemmene Finnmark kan by på.

Våren og sommeren 2007 turnerte Marte og Petter sammen i Finnmark og Russland, med bl.a. Chrisfestivalen og Skiippagurrafestivalen på reiseruten. Turnéen resulterte i strålende respons fra både publikum og presse: ”Favoritten!”; ”... en sjelden musikalsk opplevelse”; “Som duo kan de nå så langt de vil.” (terningkast 6 – Trond Ivar Lunga, Finnmark Dagblad); “Petter Carlsen og Marte Heggelund er blant det ypperste Finnmark har å by på innen musikk for tiden” (Jan Einar Straumsnes, Finnmarken).

I løpet av 2008 er de begge klare med nye utgivelser, og i mars drar de igjen sammen på turné – denne gang i alle landsdelens fylker. I uke 10 og 11 kan Marte Heggelund og Petter Carlsen oppleves på scener fra Kjøllefjord i nordøst til Melbu i sørvest. Som i fjor er turnéen i regi av Musikk i Finnmark, og de fleste av musikerne i bandet har også sitt faste tilholdssted der: Tor Egil Braseth - tangenter, Asbjørn Ruud – gitar, Glenn Philip Nilsen – bass og Sverre Gjørvad – trommer.

Turnéen gjennomføres med økonomisk støtte fra Festspillene i Nord-Norge.

Marte Heggelund

La oss bare slå det fast med en gang: Det er ikke vanlig at unge norske, sangere/ låtskrivere henvender seg i direkte tale til den Nobelprisvinnende (1950), banebrytende, amerikanske forfatteren William Faulkner! Men det gjør altså Marte Heggelund (27) i sangen «Confirmation», fra debutalbumet ”I Abide”. “Jeg finner vesentlig mer inspirasjon til sangene mine i litteraturen enn i musikken”, forklarer Marte. Hennes litterære interesser er ikke et resultat av at noen har lurt på henne et medlemskap i Bokklubben. Hun er for tiden inne i de avsluttende rundene på vei mot en mastergrad i litteratur ved universitetet i Tromsø, med vekt på moderne, engelskspråklige forfattere. Derav Faulkner.

Marte Heggelund har vokst opp i Rypefjord, noen minutter utenfor Hammerfest. Faren dirigerer kor og spiller piano, og han har Paul Simon, Don McLean og Peter, Paul & Mary i platesamlingen. “Det er han som har lært meg å lære meg selv å spille piano. Jeg prøvde å lære meg det på formelt vis først, men jeg var alt for dårlig til å ta i mot ordre. Jeg synes det var kjedelig, likte ikke sangene vi skulle spille. Det var først som 11-åring, da jeg oppdaget John Lennons «Imagine», at det løsnet. Da var faren min en god støtte”. Men selv om Marte spiller både piano og gitar på debutplaten, og leverer fjellstøtt sammen med mer rutinerte medmusikanter, så er det altså ikke musikk som først og fremst trigger kreativiteten hennes. “Jeg hører egentlig lite på musikk... Jeg synes mesteparten av den musikken vi omgir oss med er redusert til bakgrunnsstøy. Hører jeg først på musikk så liker jeg å lytte ordentlig. Det blir gjerne klassisk musikk, eller sangere/ låtskrivere som Suzanne Vega, Joni Mitchell og Tori Amos. Men konsentrerer jeg meg om musikk, havner jeg raskt i den modusen som gjør at jeg skriver selv.”

Petter Carlsen

Petter Carlsen (27) er vokalist, gitarist og låtskriver fra Alta. Han har tidligere fartstid fra rockebandet Pinionhed, men i de senere år har han konvertert til mer lavmælt popmelankoli. EP-en «A taste of what’s to come» kom i desember 2006 og var etter manges mening en smak av noe virkelig stort. Dagbladets anmelder Anders Grønneberg ga den terningkast fem og uttalte at han mente Petter var årets debutant. I anmeldelsen sin skrev han bl.a.: ”(…) Intet mindre enn imponerende bra og bergtagende pirrende. Carlsen utviser melodisk treffsikkerhet, og prikken over i-en er stemmen hans, som er full av følelser som fengsler. Petter Carlsen, bare lær deg navnet. Du blir ikke skuffet”.

Den energien Petter utstrålte i yngre dager som rockevokalist er på sett og vis konfigurert i et annet format, med en vilje og intensitet i stemmen som formidler ekte og genuine følelser. Han byr på seg selv, med tilstedeværelse og naturlig nærhet til stoffet han har levd tett med de siste årene.

I tiden etter EP-utgivelsen har Petter konsentrert seg om å spille konserter, både med og uten sitt faste band. I tillegg til å reise på turné i Finnmark og Russland i regi av Musikk i Finnmark har han turnert på egenhånd i England og opptrådt på flere festivaler rundt om i landet, inkludert Quartfestivalen i Kristiansand. Siste festivalbesøk så langt var på årets By:larm, der Petter gjorde vellykkede konserter på flere ulike scener. Sammen med produsent Christer André Cederberg er Petter nå i ferd med å ferdigstille produksjonen av sitt første CD-album, som kommer i løpet av 2008.

Marte Heggelund – vokal/gitar
Petter Carlsen – vokal/gitar
Tor Egil Braseth – tangenter