Pressemelding
Posten Norge -
29.06.2009
Posten sparer 100 millioner årlig på god HMS
Posten inngår nye pensjons- og personforsikringsavtaler som reduserer årlige kostnader med rundt 100 millioner kroner. Systematisk HMS-arbeid har gitt lavere sykefravær, uførhet og færre arbeidsulykker og er hovedforklaringen til de store besparelsene.
Vital Forsikring ASA blir Postens leverandør av både personal- og pensjonsforsikring. Avtalene løper fra 1. januar 2010 og i tre år, med opsjon på ett år forlengelse. De nye avtalene gjelder morselskapet, men avtalen sikrer at konsernets datterselskaper kan dra nytte av de nye vilkårene
Anbudskonkurransen om pensjons- og personalforsikringer ble utlyst i februar i år, og omfatter rundt 19.000 heltids- og deltidsansatte i Posten Norge AS (morselskapet). De nye forsikringsavtalene gir de ansatte de samme ytelsene som før.
Halverer kostnader
Sammen med profesjonalisering av innkjøpene i Posten, er HMS-arbeidet som er nedlagt de siste årene hovedårsaken til de store besparelsene. Siden 2004 har sykefraværet blitt redusert med mer enn to prosentpoeng og antallet nye uføre hvert år er redusert fra rundt 450 per år i 2004 til 200 nye tilfeller i 2008.
"Godt HMS-arbeid er lønnsomt og gir både en bedre arbeidsplass og resultater på bunnlinjen. Bare i dette tilfellet halverer vi kostnadene knyttet til personal- og pensjonsforsikring som følge av færre arbeidsulykker, uføre og lavere sykefravær", sier konsernsjef Dag Mejdell.
Beregninger Posten har foretatt viser at reduksjonen i sykefraværet fører til at 300 færre medarbeidere er borte fra jobben hver eneste dag. Samtidig er antallet ansatte som blir uføre mer enn halvert.
HMS-arbeidet fortsetter
Posten har siden 2006 arbeidet systematisk med HMS. Strategien er å innarbeide HMS i all organisasjons- og forretningsutvikling. Arbeidet er forankret i konsernets toppledelse, og konsernsjefen spiller en aktiv rolle i utviklingen.
Ledere blir nå målt på om de rapporterer nestenulykker. Årsaken er at en slik rapportering vil skape oppmerksomhet rundt farlige situasjoner. På den måten kan rutinene forbedres før en ulykke skjer. På bare ett år har innrapporterte nestenulykker økt med over ti ganger.
"Vi vil fortsette vårt arbeid med helse, miljø og sikkerhet i samarbeid med fagforeningene og vernetjenestene. Jeg er glad for at våre ansatte er klar over viktigheten, slik at den gode utviklingen kan fortsette", påpeker konsernsjef Dag Mejdell.
Vital Forsikring ASA blir Postens leverandør av både personal- og pensjonsforsikring. Avtalene løper fra 1. januar 2010 og i tre år, med opsjon på ett år forlengelse. De nye avtalene gjelder morselskapet, men avtalen sikrer at konsernets datterselskaper kan dra nytte av de nye vilkårene
Anbudskonkurransen om pensjons- og personalforsikringer ble utlyst i februar i år, og omfatter rundt 19.000 heltids- og deltidsansatte i Posten Norge AS (morselskapet). De nye forsikringsavtalene gir de ansatte de samme ytelsene som før.
Halverer kostnader
Sammen med profesjonalisering av innkjøpene i Posten, er HMS-arbeidet som er nedlagt de siste årene hovedårsaken til de store besparelsene. Siden 2004 har sykefraværet blitt redusert med mer enn to prosentpoeng og antallet nye uføre hvert år er redusert fra rundt 450 per år i 2004 til 200 nye tilfeller i 2008.
"Godt HMS-arbeid er lønnsomt og gir både en bedre arbeidsplass og resultater på bunnlinjen. Bare i dette tilfellet halverer vi kostnadene knyttet til personal- og pensjonsforsikring som følge av færre arbeidsulykker, uføre og lavere sykefravær", sier konsernsjef Dag Mejdell.
Beregninger Posten har foretatt viser at reduksjonen i sykefraværet fører til at 300 færre medarbeidere er borte fra jobben hver eneste dag. Samtidig er antallet ansatte som blir uføre mer enn halvert.
HMS-arbeidet fortsetter
Posten har siden 2006 arbeidet systematisk med HMS. Strategien er å innarbeide HMS i all organisasjons- og forretningsutvikling. Arbeidet er forankret i konsernets toppledelse, og konsernsjefen spiller en aktiv rolle i utviklingen.
Ledere blir nå målt på om de rapporterer nestenulykker. Årsaken er at en slik rapportering vil skape oppmerksomhet rundt farlige situasjoner. På den måten kan rutinene forbedres før en ulykke skjer. På bare ett år har innrapporterte nestenulykker økt med over ti ganger.
"Vi vil fortsette vårt arbeid med helse, miljø og sikkerhet i samarbeid med fagforeningene og vernetjenestene. Jeg er glad for at våre ansatte er klar over viktigheten, slik at den gode utviklingen kan fortsette", påpeker konsernsjef Dag Mejdell.