Pressemelding
Posten -
09.11.2009
Posten utvider togsatsing
Posten og Bring utvider togsatsingen og starter en nyskapende togrute mellom Oslo og Rotterdam for miljøvennlig frakt av ferske matvarer til og fra kontinentet
Logistikkoperatøren Bring etablerer nå et direktetog mellom Oslo og Rotterdam. I går kveld gikk det første toget til kontinentet, fullastet med fersk norsk laks og returemballasje som skal til gjenvinning i Tyskland.
For første gang er det nå mulig å flytte transporten av ferske kvalitetsvarer mellom Norge og Europa fra lastebiler og over på jernbanen.
Tog viktig for Postens miljøstrategi
"Vi er stolte over å ha funnet en ny og miljøvennlig løsning for transport av ferske kvalitetsvarer til kontinentet. Transporten er rask og sikker, noe som er avgjørende for denne type produkter hvor selv en times forsinkelse kan være ødeleggende for sluttproduktet", sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS
Flytting av gods fra vei til tog står sentralt i Postens miljøstrategi. I fjor inngikk Posten norgeshistoriens største jernbaneavtale. Posten kjøper jernbanetransport for en milliard kroner hvert år. Mer enn 80 prosent av all post i Norge, på strekninger hvor det går skinner, fraktes med tog.
Gjennom Bring-selskapene har Posten flyttet godstransport fra vei til bane tilsvarende ca 2000 semitrailere i måneden. Med det har vi spart 1,5 millioner vei-kilometer, og vi har unngått 1,3 millioner kilo CO2-utslipp i måneden.
Bring-toget som nå er satt opp fra Alnabru i Oslo hver lørdag, med retur fra Rotterdam hver onsdag betyr 32 færre trailere på veien, hver vei. I løpet av ett år, vil det bety en innsparing på 4. millioner kjørte kilometer, og 4000 tonn reduserte CO2-utslipp.
Vil øke til tre tog
Målsettingen er at Bring i løpet av 2010 skal øke kapasiteten til Europa med tre ukentlige tog. Blant kundene på det første toget er flere store lakseeksportører. Med returtoget onsdag er blant annet 150 tonn frukt og grønnsaker til Bama.
"Våre kunder er ekstremt opptatt av kvalitet. Tidligere har det ikke vært mulig å frakte fersk fisk med tog til Europa. Vi er veldig fornøyd med at Bring nå gjør dette mulig. For oss gir dette både en økonomisk gevinst og en god miljøgevinst", ser salgs-og logistikkdirektør Andreas Kvame i Marine Harvest.
Vendepunkt for miljøvennlig transport
Frukt- og grønnsaksspesialisten Bama har arbeidet for å få en løsning som dette i mange år, og vil bli blant de store kundene som frakter frisk mat fra kontinentet til Norge.
"Dette er et vendepunkt for miljøvennlig import av frukt og grønt. Vi krever at våre transportører er mest mulig klima-og miljøbevisste. Det er positivt at Bring nå går foran i det arbeidet. Potensialet bør være stort for videreutvikling av slike løsninger", sier konserndirektør Øyvind Briså i Bama Gruppen.
Synergier mellom temperert og vanlig gods
Toget vil også frakte ordinært jernbanegods, blant annet returemballasje som Grønt Punkt Norge sender til gjenvinning i Tyskland. At Bring kan kombinere frakt av tempererte ferskvarer og ordinært gods på samme tog, er en vesentlig grunn til at linjen kan drives lønnsomt.
Logistikkoperatøren Bring etablerer nå et direktetog mellom Oslo og Rotterdam. I går kveld gikk det første toget til kontinentet, fullastet med fersk norsk laks og returemballasje som skal til gjenvinning i Tyskland.
For første gang er det nå mulig å flytte transporten av ferske kvalitetsvarer mellom Norge og Europa fra lastebiler og over på jernbanen.
Tog viktig for Postens miljøstrategi
"Vi er stolte over å ha funnet en ny og miljøvennlig løsning for transport av ferske kvalitetsvarer til kontinentet. Transporten er rask og sikker, noe som er avgjørende for denne type produkter hvor selv en times forsinkelse kan være ødeleggende for sluttproduktet", sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS
Flytting av gods fra vei til tog står sentralt i Postens miljøstrategi. I fjor inngikk Posten norgeshistoriens største jernbaneavtale. Posten kjøper jernbanetransport for en milliard kroner hvert år. Mer enn 80 prosent av all post i Norge, på strekninger hvor det går skinner, fraktes med tog.
Gjennom Bring-selskapene har Posten flyttet godstransport fra vei til bane tilsvarende ca 2000 semitrailere i måneden. Med det har vi spart 1,5 millioner vei-kilometer, og vi har unngått 1,3 millioner kilo CO2-utslipp i måneden.
Bring-toget som nå er satt opp fra Alnabru i Oslo hver lørdag, med retur fra Rotterdam hver onsdag betyr 32 færre trailere på veien, hver vei. I løpet av ett år, vil det bety en innsparing på 4. millioner kjørte kilometer, og 4000 tonn reduserte CO2-utslipp.
Vil øke til tre tog
Målsettingen er at Bring i løpet av 2010 skal øke kapasiteten til Europa med tre ukentlige tog. Blant kundene på det første toget er flere store lakseeksportører. Med returtoget onsdag er blant annet 150 tonn frukt og grønnsaker til Bama.
"Våre kunder er ekstremt opptatt av kvalitet. Tidligere har det ikke vært mulig å frakte fersk fisk med tog til Europa. Vi er veldig fornøyd med at Bring nå gjør dette mulig. For oss gir dette både en økonomisk gevinst og en god miljøgevinst", ser salgs-og logistikkdirektør Andreas Kvame i Marine Harvest.
Vendepunkt for miljøvennlig transport
Frukt- og grønnsaksspesialisten Bama har arbeidet for å få en løsning som dette i mange år, og vil bli blant de store kundene som frakter frisk mat fra kontinentet til Norge.
"Dette er et vendepunkt for miljøvennlig import av frukt og grønt. Vi krever at våre transportører er mest mulig klima-og miljøbevisste. Det er positivt at Bring nå går foran i det arbeidet. Potensialet bør være stort for videreutvikling av slike løsninger", sier konserndirektør Øyvind Briså i Bama Gruppen.
Synergier mellom temperert og vanlig gods
Toget vil også frakte ordinært jernbanegods, blant annet returemballasje som Grønt Punkt Norge sender til gjenvinning i Tyskland. At Bring kan kombinere frakt av tempererte ferskvarer og ordinært gods på samme tog, er en vesentlig grunn til at linjen kan drives lønnsomt.