Pressemelding
POSTEN NORGE AS -
13.07.2005
Postens ti ferietips
Sommerferien er i gang for mange, mens andre snart skal ut i ferie. Da er det viktig å huske på at posten kommer i postkassen som normalt, selv om du reiser bort. Posten har utvidet mulighetene og gjort det enklere for kundene å omadressere eller oppbevare posten. Her er noen tips som kan bidra til at posten kommer akkurat dit du vil - når du vil i sommer.
1) OPPBEVARING
Posten oppbevarer din post sikkert og konfidensielt mens du er bortreist. Oppsamlet post kan du få utlevert underveis i eller etter oppbevaringsperioden. Eller den kan bli levert ut i din postkasse når du er tilbake. Bestilling gjøres via Internett på www.posten.no, via Postens kundetelefon 810 00 710 eller via blankett som du får på postkontoret.
2) FERIEADRESSE
Dersom du ønsker din post sendt dit du er i ferien, må du melde fra senest fem dager før du reiser dersom du bruker blanketten du får på postkontoret. Bruker du Internett (www.posten.no) eller Postens kundetelefon 810 00 710 holder det å melde fra tre dager før du reiser.
3) FLERE FERIEADRESSER
Dersom flere personer fra samme husstand oppholder seg på forskjellige ferieadresser, kan hvert enkeltmedlem i husstanden få sin post sendt til ønsket ferieadresse.
4) NAVN PÅ POSTKASSEN
Det er viktig at postkassen din er merket med navn slik at vi kan levere posten i riktig postkasse. Da unngår vi unødige forsinkelser. Husk også å merke postkassen på ferieadressen tydelig.
5) ADRESSEENDRING
Dersom du skal flytte permanent er det viktig at Posten blir informert om din nye postadresse. Husk at du også må varsle folkeregisteret. Vi kan sørge for at posten blir ettersendt så lenge du ønsker. Vi ettersender post gratis i en måned. Utover dette kan du bestille ettersending. Det tar tre virkedager fra du bestiller ettersending til den trer i kraft.
6) ÅPNINGSTIDER
Post i Butikk betyr lange åpningstider. Finnes det en dagligvarebutikk, kiosk eller bensinstasjon med posttjenester der du ferierer, kan du hente og sende brev og pakker i hele butikkens åpningstid. Gå inn på www.posten.no eller ring Postens kundetelefon 810 00 710 dersom du vil vite mer om åpningstider på våre salgssteder rundt om i hele landet.
7) PAKKER PÅ DØREN
Nå kan du få pakker og store brev levert på døren mellom kl. 17.00 og 21.00. Forutsetningen er at Posten har utkjøringstjeneste der du bor eller ferierer. Alt du trenger å gjøre er å bestille levering på døren på www.posten.no eller på telefon 810 00 710 når du har fått en hentemelding i postkassen.
8) UTVIDET HENTEFRIST I JULI
Posten oppbevarer pakkene dine i hele fellesferien dersom du er bortreist. I juli blir ikke uavhentede pakker returnert etter to uker, slik som er vanlig ellers i året.
9) REISEVALUTA
Postens største salgssteder selger de vanligste typer reisevaluta. På alle postkontor kan du opprette konto med betalingskort som gjelder i hele verden.
10) SEND EN FERIEHILSEN
Det er alltid hyggelig å få en feriehilsen i posten fra venner og familie. På Postens salgssteder får du kjøpt postkort og frimerker, eller ferdig frankert emballasje dersom du heller ønsker å sende en gave til noen du er glad i.
Priser på våre produkter, tjenester og andre opplysninger om Posten finner du på www.posten.no, ved å ringe Postens kundetelefon 810 00 710 eller du kan spørre etter prisliste på våre salgssteder. Hvis du skal ringe Postens kundeservice fra utlandet må du ringe via Postens sentralbord på telefon nummer +47 23 14 90 00 og bli satt over.
1) OPPBEVARING
Posten oppbevarer din post sikkert og konfidensielt mens du er bortreist. Oppsamlet post kan du få utlevert underveis i eller etter oppbevaringsperioden. Eller den kan bli levert ut i din postkasse når du er tilbake. Bestilling gjøres via Internett på www.posten.no, via Postens kundetelefon 810 00 710 eller via blankett som du får på postkontoret.
2) FERIEADRESSE
Dersom du ønsker din post sendt dit du er i ferien, må du melde fra senest fem dager før du reiser dersom du bruker blanketten du får på postkontoret. Bruker du Internett (www.posten.no) eller Postens kundetelefon 810 00 710 holder det å melde fra tre dager før du reiser.
3) FLERE FERIEADRESSER
Dersom flere personer fra samme husstand oppholder seg på forskjellige ferieadresser, kan hvert enkeltmedlem i husstanden få sin post sendt til ønsket ferieadresse.
4) NAVN PÅ POSTKASSEN
Det er viktig at postkassen din er merket med navn slik at vi kan levere posten i riktig postkasse. Da unngår vi unødige forsinkelser. Husk også å merke postkassen på ferieadressen tydelig.
5) ADRESSEENDRING
Dersom du skal flytte permanent er det viktig at Posten blir informert om din nye postadresse. Husk at du også må varsle folkeregisteret. Vi kan sørge for at posten blir ettersendt så lenge du ønsker. Vi ettersender post gratis i en måned. Utover dette kan du bestille ettersending. Det tar tre virkedager fra du bestiller ettersending til den trer i kraft.
6) ÅPNINGSTIDER
Post i Butikk betyr lange åpningstider. Finnes det en dagligvarebutikk, kiosk eller bensinstasjon med posttjenester der du ferierer, kan du hente og sende brev og pakker i hele butikkens åpningstid. Gå inn på www.posten.no eller ring Postens kundetelefon 810 00 710 dersom du vil vite mer om åpningstider på våre salgssteder rundt om i hele landet.
7) PAKKER PÅ DØREN
Nå kan du få pakker og store brev levert på døren mellom kl. 17.00 og 21.00. Forutsetningen er at Posten har utkjøringstjeneste der du bor eller ferierer. Alt du trenger å gjøre er å bestille levering på døren på www.posten.no eller på telefon 810 00 710 når du har fått en hentemelding i postkassen.
8) UTVIDET HENTEFRIST I JULI
Posten oppbevarer pakkene dine i hele fellesferien dersom du er bortreist. I juli blir ikke uavhentede pakker returnert etter to uker, slik som er vanlig ellers i året.
9) REISEVALUTA
Postens største salgssteder selger de vanligste typer reisevaluta. På alle postkontor kan du opprette konto med betalingskort som gjelder i hele verden.
10) SEND EN FERIEHILSEN
Det er alltid hyggelig å få en feriehilsen i posten fra venner og familie. På Postens salgssteder får du kjøpt postkort og frimerker, eller ferdig frankert emballasje dersom du heller ønsker å sende en gave til noen du er glad i.
Priser på våre produkter, tjenester og andre opplysninger om Posten finner du på www.posten.no, ved å ringe Postens kundetelefon 810 00 710 eller du kan spørre etter prisliste på våre salgssteder. Hvis du skal ringe Postens kundeservice fra utlandet må du ringe via Postens sentralbord på telefon nummer +47 23 14 90 00 og bli satt over.