Pressemelding

NAF - 15.10.2024

Prisvekst spiser opp vei-budsjettene

Budsjettene til drift og vedlikehold av fylkesveier spises opp av prisstigningen. – Det blir stadig dyrere å holde veiene i stand, og vi frykter at store deler av budsjettene vil forsvinne i kostnadsøkninger, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

NAF fykter forfallet på fylkesveiene kan øke på grunn av høy prisvekst på drift og vedlikehold av veier Foto: NAF

Kostnaden for drift og vedlikehold av veiene våre stiger betydelig mer en prisstigningen i resten av samfunnet. På tre år har det blitt 28,1 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, mens prisstigningen i samfunnet har vært på 15,7 prosent.  

– Det betyr at selv med en økning i midlene til drift og vedlikehold av veiene, vil vi få mindre vedlikehold igjen, sier Handagard. – Det tilsier at potten til fylkesveiene må økes enda mer for å kunne få bort forfallet på veiene, sier hun.  

– Ikke forpliktet av egen plan 

NAF er kritisk til at regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2025 ikke leverer som forventet på penger til vedlikehold av fylkesveiene. Neste år vil regjeringen øke pengebruken med 481 millioner kroner fra årets budsjett. Det er en halv milliard kroner mindre enn det årlige nivået de legger opp til Nasjonal transportplan.  

– I lang tid har vi hørt regjeringen snakke om en forpliktende plan for å få ned vedlikeholdsetterslepet. Nå viser det seg at de slett ikke føler seg forpliktet av den planen de selv la frem for få måneder siden. Det er skuffende og må ikke slippe gjennom budsjettbehandlingen i Stortinget, sier Handagard.  

Forfall på 100 milliarder kroner 

Forfallet på fylkesveiene vil koste rundt 100 milliarder kroner å utbedre. I tillegg er det et etterslep på ras- og skredsikring på rundt 60 milliarder på fylkesveiene. Pengebruken på skredsikring av disse strekningene har stått stille i mange år, med i underkant av en milliard kroner i året i tilskudd fra staten.  

– Vi frykter at fylkene rett og slett ikke har økonomi til å prioritere vedlikehold og skredsikring høyt nok, sier Handagard. – Større og øremerkede tilskudd må til. Med store kostnadsøkninger i mange sektorer, kan det bli vanskelig å finne penger når budsjettene er trange.  

Bakgrunn:  

Byggekostnadsindeks for veganlegg og KPI for perioden mars 2021 (da forrige NTP ble lagt fram) - fram til mars i år (da nåværende ble lansert):  

Byggekost -indeks for drift og vedlikehold økte med 28,1 % i denne perioden (lanseres per kvartal), mens KPI (tot)  i samme periode økte med15,7% (lanseres månedlig).  

Kilde: SSB 

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS