Pressemelding
Jan Olli, prosjektleder -
07.09.2010
Prosjekt ”Motorisert ferdsel på barmark i Finnmark”
Det har vært en stor økning av motorisert ferdsel på barmark i Finmark. Denne økningen er blant annet knyttet til næringskjøring, (tradisjonell samisk høsting), jakt, hytter og fritidskjøring. Kjøringen med motorkjøretøy på barmark kan medføre skader på planter, vegetasjon, dyreliv, kulturminner, kulturlandskap og friluftsliv. Derfor er det viktig å finne tiltak for å redusere et økt skadeomfang i naturen, og som på sikt kan true naturgrunnlag for bosetting og kultur.
Miljøverndepartementet har derfor initiert et prosjekt i Finnmark som skal komme med forslag til tiltak som reduserer omfanget av skadelig barmarkskjøring i Finnmark på kort og lang sikt, samt skape forståelse for at slike tiltak er nødvendige. Det er ikke en målsetting å fjerne barmarkskjøringen, men å sikre at den skadelige kjøringen blir redusert til et så lite omfang som mulig. Tiltak for å redusere skadene skal også undersøkes.
Prosjektet skal innhente kunnskap for å finne gode tiltak som skal redusere den skadelige barmarkskjøringen. Blant annet vil det bli avholdt regionale møter og det vil bli gjennomført en spørreundersøkelse for hele Finnmark.
Det legges stor vekt på lokal og regional involvering for å sikre best mulig grunnlag for å foreslå gode tiltak. Derfor er det ansatt en lokal prosjektleder. Videre er prosjektet organisert med en referansegruppe bestående av utvalg av personer, organisasjoner og kommuner fra Finnmark hvor de viktigste berørte interessene er representert. Denne referansegruppen gir innspill til styringsgruppen for prosjektet. Denne styringsgruppen betår av Sametinget, Finnmark fylkeskommune, Fylkesmannen i Finnmark og Direktoratet for naturforvalting. Direktoratet for naturforvaltning er ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet.
Finnmark har et lite utbygd veinett, stort sett fravær av skogsbilvegnett, og de tradisjonelle ferdselsårene er viktige for å videreføre tradisjonell høsting av naturen. Derfor har Finnmark en særordning med åpne løyper hvor det er lov å bruke motorkjøretøy uten å søke på forhånd. De åpne løypene utgjør ca 770 km fordelt på 50 løyper. I tillegg til disse åpne løypene gis det også dispensasjoner fra kjøreforbudet i motorferdselloven. I tillegg kommer kjøring direkte hjemlet i motorferdselloven som kjøring i forbindelse med næring og samfunnsnyttige formål.
Den økonomiske og teknologiske utviklingen med økt kjøpekraft og mer egnete kjøretøy for kjøring i utmark (for eksempel ATV) har resultert i langt større motorisert ferdsel i utmark enn da blant annet de åpne løypene ble etablert. Det er stor enighet om at omfanget er blitt for stort og det er behov for tiltak som kan redusere den skadelige barmarkskjøringen.
Miljøverndepartementet har derfor initiert et prosjekt i Finnmark som skal komme med forslag til tiltak som reduserer omfanget av skadelig barmarkskjøring i Finnmark på kort og lang sikt, samt skape forståelse for at slike tiltak er nødvendige. Det er ikke en målsetting å fjerne barmarkskjøringen, men å sikre at den skadelige kjøringen blir redusert til et så lite omfang som mulig. Tiltak for å redusere skadene skal også undersøkes.
Prosjektet skal innhente kunnskap for å finne gode tiltak som skal redusere den skadelige barmarkskjøringen. Blant annet vil det bli avholdt regionale møter og det vil bli gjennomført en spørreundersøkelse for hele Finnmark.
Det legges stor vekt på lokal og regional involvering for å sikre best mulig grunnlag for å foreslå gode tiltak. Derfor er det ansatt en lokal prosjektleder. Videre er prosjektet organisert med en referansegruppe bestående av utvalg av personer, organisasjoner og kommuner fra Finnmark hvor de viktigste berørte interessene er representert. Denne referansegruppen gir innspill til styringsgruppen for prosjektet. Denne styringsgruppen betår av Sametinget, Finnmark fylkeskommune, Fylkesmannen i Finnmark og Direktoratet for naturforvalting. Direktoratet for naturforvaltning er ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet.
Finnmark har et lite utbygd veinett, stort sett fravær av skogsbilvegnett, og de tradisjonelle ferdselsårene er viktige for å videreføre tradisjonell høsting av naturen. Derfor har Finnmark en særordning med åpne løyper hvor det er lov å bruke motorkjøretøy uten å søke på forhånd. De åpne løypene utgjør ca 770 km fordelt på 50 løyper. I tillegg til disse åpne løypene gis det også dispensasjoner fra kjøreforbudet i motorferdselloven. I tillegg kommer kjøring direkte hjemlet i motorferdselloven som kjøring i forbindelse med næring og samfunnsnyttige formål.
Den økonomiske og teknologiske utviklingen med økt kjøpekraft og mer egnete kjøretøy for kjøring i utmark (for eksempel ATV) har resultert i langt større motorisert ferdsel i utmark enn da blant annet de åpne løypene ble etablert. Det er stor enighet om at omfanget er blitt for stort og det er behov for tiltak som kan redusere den skadelige barmarkskjøringen.