Pressemelding

Fremtind - 08.07.2024

Prøvde seg med bagasjesvindel: Ble avslørt

Da kofferten ble borte, krevde kunden erstatning for en rekke merkeklær til 47 000 kroner. To måneder senere kom kofferten til rette – og det viste seg at innholdet var langt ifra så verdifullt som kunden hadde påstått.

Undersøkelser av kofferten viste at skadekravet var sterkt overdrevet. Foto: Fremtind

Det ble avdekket rekordmange svindelforsøk i 2023, viser tall fra Fremtind, og én av de mest brukte metodene var å overdrive skadekravet sitt. Ett av forsøkene handlet om en koffert på avveie.  

– I fjor sommer avslørte vi en kunde som krevde for mye i erstatning for kofferten som forsvant på tur, forteller Lisa Cathrin Olsen, som er leder for utredning i Fremtind. 

I skadekravet fra kunden ble det beskrevet at kofferten inneholdt “mange verdifulle ting og klær”, blant annet dyre merkeklær fra Lous Vuitton. Kunden la frem kvitteringer til en totalsum på 47 068 kroner, og fikk utbetalt dette.  

Så kom kofferten til rette
To måneder senere varslet flyplassen at kofferten hadde kommet til rette. Kunden fikk tilbud om å tilbakebetale halvparten av beløpet, mot å få kofferten tilbake. Det takket hen nei til. 

Dermed ble kofferten sendt til Fremtind, som etter å ha utbetalt erstatning, nå var rettmessig eier av denne. En gjennomgang av innholdet i kofferten viste store avvik fra listen over ting som kunden hadde sendt inn. Kunden fastholdt derimot at gjenstandene hadde ligget i kofferten, og at de må ha blitt fjernet.  

– Vi stolte ikke på denne forklaringen, for kofferten var låst da den ble utlevert til oss, og den hadde tilsvarende vekt som ved innsjekk. Vi vurderte det til at skadekravet var sterkt overdrevet og at de nevnte luksusartiklene ikke har ligget i kofferten, sier Olsen.  

Nulltoleranse for svindel 
Det ble dermed avslag i saken og krevd tilbakebetaling fra kunden for tidligere utbetalt beløp. Kunden tok raskt kontakt og ba om en nedbetalingsavtale for tilbakebetaling av det feilaktige beløpet. Hen ble også politianmeldt. 
 
– Dette er nok et eksempel på at forsikringssvindel aldri lønner seg. Mange tror kanskje at forsikringssvindel ikke er så farlig, men svindel for selv lave summer kan gi fengselsstraff. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, avslutter Olsen.    
 

Fakta om svindelforsøk hos Fremtind i 2023:  

  • Fremtind avdekket 543 svindelforsøk. Det er en økning på 53 prosent fra året før (2022).  
  • Gjennomsnittskaden økte med 16 prosent. 
  • Det ble avdekket flest svindelsaker på innbo og reise, men de høyeste beløpene skyldtes svindel innen uføredekninger.  
  • Over halvparten av svindelforsøkene gjaldt kunder fra Østlandet. 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS