Pressemelding

Kristina Hansen (Ap), ordfører i Nordkapp - 19.08.2010

Rådmannssaken i Nordkapp

Rådmannsavtalen i Nordkapp kommune i 2008 har så langt belastet kommunekassa med ca 350.000 kroner og ikke over 2 mill. kroner som media skaper inntrykk av. Medias unyanserte framstilling skaper inntrykk av at avgått rådmann sitter igjen med en stor sum penger utbetalt fra en allerede slunken kommunekasse. Det er feil, og er å gjøre både avgått rådmann og Nordkapp kommune urett !

Differansen mellom kr 300.000,- og kr 2 mill. er kr 1,7 mill. Det er en kjent sak at avtalen med avgått rådmann inkluderte kjøp av hennes hus; til takst på 1,7 mill kroner.

Pengene for å kjøpe huset er imidlertid ikke hentet fra kommunekasse, men i banken i form av et lån. Som garanti for lånet står huset. Huset representerer en verdi som nå er i Nordkapp kommunes besittelse. Kommunen kan når tid som helst selge huset og vil i så fall neppe selge det til kr 0,-. Dermed kommer rådmannssaken i Nordkapp aldri opp i det beløp som media skaper inntrykk av. Nordkapp kommune har så langt valgt å ikke selge huset. Det innebærer at kommunen sitter med låneforpliktelsene og må betale renter og avdrag. Men siden kommunen leier ut huset til bispedømmerådet, som kapellanbolig, har kommunen også inntekter på huset, faktisk i en størrelsesorden som dekker utgiftene til renter og avdrag. Huskjøpet har med andre ord ikke belastet kommunekassa så langt i det hele tatt.

Og på sin side har avgått rådmann neppe kunnet putte salgssummen rett i lomma. Det er trolig slik at hun hadde lån på huset, som måtte innfris når hun solgte det. Ifølge VG 10. august d.å. har hun selv uttalt at ”hun nok gikk i null” på hussalget.

Med noen få lovbestemte unntak, er norsk forvaltning åpen og offentlig, også kommunal forvaltning. Ett av unntakene er begrunnet i hensynet til personvern. I henhold til Kommuneloven skal et folkevalgt organ alltid behandle personalsaker for lukkede dører. Rådmannssaken i Nordkapp er en personalsak som er behandlet i Nordkapp kommunes folkevalgte organer i lukket møte. Med begrunnelse i personvern er saken unntatt offentlighet. Det er derfor svært begrenset hvor mye opplysninger og kommentarer kommunale representanter kan gi uten å komme i skade for å bryte lovbestemt taushetsplikt om personvern. Overfor befolkningen gjenstår man da med å måtte be om tillit; tillit til at de folkevalgtes vurderinger og beslutninger er til det beste for kommunen.

Som kommunens og de folkevalgtes fremste representant har en ordfører mange svært så hyggelige oppdrag, men mindre hyggelige oppdrag forekommer også.

Kristina Hansen
Ordfører i Nordkapp kommune
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS