Pressemelding
NSSR -
27.05.2008
Redningsselskapets ”Trygg på sjøen” aksjon
1. til 8. juni skal nærmere 8.000 bøssebærere gå fra dør til dør i hele landet. Det spesielle med Redningsselskapets innsamlingsaksjon ”Trygg på sjøen” er at den har to formål – et hovedformål som er å skaffe penger til driften av redningskøytene og ett lokalt formål som er en lokal idrettsklubb, ungdomsklubb eller et musikk-korps.
- Det er første gang vi prøver å samle inn penger på denne måten, men vi har stor tro at vi ved å la pengene gå til to formål gir folk dobbelt grunn til å gi, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet.
Normalfordelingen er at Redningsselskapet som står for markedsføring og all logistikk får 70 prosent av de innsamlede midlene, mens det lokale laget eller korpset som har med bøssene på døra får 30 prosent av pengene i bøssa.
Redningsselskapet har lang tradisjon med innsamlinger. Den 117 år gamle humanitære foreningen som har 40 redningsskøyter langs hele kysten, har i alle år vært avhengig av folks giverglede. Da organisasjonen i 2003 arrangerte bøsseinnsamling i samarbeid med TV 2 kom det inn mer enn 18 millioner kroner gjennom bøsseinnsamling.
- Nå er gevinstautomatene borte, både for oss, korpsbevegelsen og idretten. Istedenfor å finne nye spilleaktiviteter, synes vi det er spennende å samarbeide med andre som har mistet inntekter om å blåse liv i en tradisjonell innsamlingsform som bøsseaksjon, sier Øyvind Stene.
Målet med innsamlingen er å få inn 1.000 kroner per bøsse i gjennomsnitt, noe som med 8.000 bøssebærere vil gi 8 millioner kroner. Av dette går 2,7 millioner kroner til gode lokale formål, mens Redningsselskapet etter fratrekk for utgifter vil sitte igjen med rundt 4 millioner kroner. Det er nok til ett helt års drift for en av Redningsskøytene langs kysten.
- For oss er dette bare starten på et samarbeid som vi ønsker å videreutvikle i årene som kommer – målet er å dekke hele landet inne tre-fire år, sier Øyvind Stene. Ta godt i mot bøssebærerne den neste uka og gi rundhåndet til de to gode formålene, oppfordrer han.
- Det er første gang vi prøver å samle inn penger på denne måten, men vi har stor tro at vi ved å la pengene gå til to formål gir folk dobbelt grunn til å gi, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet.
Normalfordelingen er at Redningsselskapet som står for markedsføring og all logistikk får 70 prosent av de innsamlede midlene, mens det lokale laget eller korpset som har med bøssene på døra får 30 prosent av pengene i bøssa.
Redningsselskapet har lang tradisjon med innsamlinger. Den 117 år gamle humanitære foreningen som har 40 redningsskøyter langs hele kysten, har i alle år vært avhengig av folks giverglede. Da organisasjonen i 2003 arrangerte bøsseinnsamling i samarbeid med TV 2 kom det inn mer enn 18 millioner kroner gjennom bøsseinnsamling.
- Nå er gevinstautomatene borte, både for oss, korpsbevegelsen og idretten. Istedenfor å finne nye spilleaktiviteter, synes vi det er spennende å samarbeide med andre som har mistet inntekter om å blåse liv i en tradisjonell innsamlingsform som bøsseaksjon, sier Øyvind Stene.
Målet med innsamlingen er å få inn 1.000 kroner per bøsse i gjennomsnitt, noe som med 8.000 bøssebærere vil gi 8 millioner kroner. Av dette går 2,7 millioner kroner til gode lokale formål, mens Redningsselskapet etter fratrekk for utgifter vil sitte igjen med rundt 4 millioner kroner. Det er nok til ett helt års drift for en av Redningsskøytene langs kysten.
- For oss er dette bare starten på et samarbeid som vi ønsker å videreutvikle i årene som kommer – målet er å dekke hele landet inne tre-fire år, sier Øyvind Stene. Ta godt i mot bøssebærerne den neste uka og gi rundhåndet til de to gode formålene, oppfordrer han.