Pressemelding
Redningsselskapet -
19.06.2013
Redningsskøyta ”Uni Røros” døpt
Stiftelsen UNI har en lang tradisjon for å støtte Redningsselskapet, og har støttet flere redningsskøyter. Uten deres støtte ville det ikke blitt noe av RS "Uni Røros".
- Hun er ikke så stor denne ”damen”, men hun har utstyret i orden for det. Utviklingen av båttrafikken på Femunden krever et oppdatert mannskap med godt utstyr som kan stå rustet mot den stadig økende trafikken rundt og på sjøen, sa gudmor Hanne K. Winther fra Stiftelsen UNI som har gitt store deler av skøyta.
I tillegg har Rørosbanken bidratt med 50 000 kroner til tilleggsutstyr.
Frivillige
De frivillige på Femunden feiret tiårsjubileum i 2010. Sjøredningskorpset har i dag 30 medlemmer. En av de yngste og aktive medlemmene er Jo Kristen Fæmundshytten. Han er født og oppvokst
ved bredden av Femunden, og bestefaren var
skipper på MS Femunden II i 46 år. Jo Kristen jobber til daglig som
rørlegger både i Trondheim og på Nordsjøen, men drømmer om å bli skipper på en
fast bemannet redningsskøyte. I dag var han og kollega Robert Hermo blant
båtførerne under dåpen
Økende behov på Femunden
Det er et klart behov for ei redningsskøyte på Femunden som en av landets
største innsjøer. - Det har vært økende bruk av fritidsbåter og flere padlere på innsjøen de
siste årene og det ble dermed også behov for en større skøyte, sier operativ leder på Femunden, Robert Hermo.
Syv redningsskøyter på 10 år
-Stiftelsen UNI har med denne pengegaven støttet hele syv nye redningsskøyter i løpet av de
siste 10 årene. Noe vi i Redningsselskapet er svært ydmyke og takknemlig for.
RS Sundt, RS UNI, RS UNI Femunden, RS UNI Oslofjord, RS UNI Helgeland, RS UNI
Kragerø og nå denne skøyta som vi i dag skal røpe navnet på, sa generalsekretær
Rikke Lind under dåpen i Synnervika ved Femundens nordlige ende.
Som et supplement til den nye redningsskøyta vil den noe mindre RS ”UNI Femunden”
fortsatt benyttes på elver og vassdrag i området.
Godt egnet for området
Arronet 27 CIR er laget i 6 mm marinealuminium, og forsterket på viktige steder. Dette
er en ganske spesiell båt fordi den har en stor lem foran i baugen som enkelt
kan åpnes. Med få brygger langs den enorme ”kystlinjen” til innsjøen Femunden,
vil båten kunne legge inntil over alt for å ta om bord personer eller dyr. Den
kan også ta om bord rullestoler om nødvendig. I og med at den har en toppfart
på 38 knop vil Femund-korpset bli et av de raskeste vi har. Innsjøen er 60 km
lang, og RS Røros har drivstoff til å kjøre denne strekningen fire ganger ved
marsjfart på 33 knop.
Noen fakta om båten:
Arronet 27 CIR
Lengde:
8,60m
Bredde:
2,70 m
Fart:
36-38 knop
Vekt
uten motor :2150kg
Motor:
300 hk Volvo Penta D4 m/drev
- Hun er ikke så stor denne ”damen”, men hun har utstyret i orden for det. Utviklingen av båttrafikken på Femunden krever et oppdatert mannskap med godt utstyr som kan stå rustet mot den stadig økende trafikken rundt og på sjøen, sa gudmor Hanne K. Winther fra Stiftelsen UNI som har gitt store deler av skøyta.
I tillegg har Rørosbanken bidratt med 50 000 kroner til tilleggsutstyr.
Frivillige
De frivillige på Femunden feiret tiårsjubileum i 2010. Sjøredningskorpset har i dag 30 medlemmer. En av de yngste og aktive medlemmene er Jo Kristen Fæmundshytten. Han er født og oppvokst
ved bredden av Femunden, og bestefaren var
skipper på MS Femunden II i 46 år. Jo Kristen jobber til daglig som
rørlegger både i Trondheim og på Nordsjøen, men drømmer om å bli skipper på en
fast bemannet redningsskøyte. I dag var han og kollega Robert Hermo blant
båtførerne under dåpen
Økende behov på Femunden
Det er et klart behov for ei redningsskøyte på Femunden som en av landets
største innsjøer. - Det har vært økende bruk av fritidsbåter og flere padlere på innsjøen de
siste årene og det ble dermed også behov for en større skøyte, sier operativ leder på Femunden, Robert Hermo.
Syv redningsskøyter på 10 år
-Stiftelsen UNI har med denne pengegaven støttet hele syv nye redningsskøyter i løpet av de
siste 10 årene. Noe vi i Redningsselskapet er svært ydmyke og takknemlig for.
RS Sundt, RS UNI, RS UNI Femunden, RS UNI Oslofjord, RS UNI Helgeland, RS UNI
Kragerø og nå denne skøyta som vi i dag skal røpe navnet på, sa generalsekretær
Rikke Lind under dåpen i Synnervika ved Femundens nordlige ende.
Som et supplement til den nye redningsskøyta vil den noe mindre RS ”UNI Femunden”
fortsatt benyttes på elver og vassdrag i området.
Godt egnet for området
Arronet 27 CIR er laget i 6 mm marinealuminium, og forsterket på viktige steder. Dette
er en ganske spesiell båt fordi den har en stor lem foran i baugen som enkelt
kan åpnes. Med få brygger langs den enorme ”kystlinjen” til innsjøen Femunden,
vil båten kunne legge inntil over alt for å ta om bord personer eller dyr. Den
kan også ta om bord rullestoler om nødvendig. I og med at den har en toppfart
på 38 knop vil Femund-korpset bli et av de raskeste vi har. Innsjøen er 60 km
lang, og RS Røros har drivstoff til å kjøre denne strekningen fire ganger ved
marsjfart på 33 knop.
Noen fakta om båten:
Arronet 27 CIR
Lengde:
8,60m
Bredde:
2,70 m
Fart:
36-38 knop
Vekt
uten motor :2150kg
Motor:
300 hk Volvo Penta D4 m/drev