Pressemelding
Fylkesordfører Helga Pedersen -
18.04.2005
Regionale kvoter og Aker Seafoods as
Kronikk
Regionale kvoter og Aker Seafoods as
Målet med Finnmark fylkeskommunes fiskeripolitikk er å skape en lønnsom næring og arbeidsplasser i kyst- og fjordsamfunnene i Finnmark. Samfunnsmessig styring over fiskeressursene er en av de viktigste virkemidlene for å få dette til. Gjennom prosjektet "Fiskeripolitikk med Finnmarksvri" arbeider Finnmark fylkeskommune aktivt for å knytte fiskeressursene til kystsamfunnene. I dette arbeidet er vi pragmatisk og løsningsorientert.
Erfaringene har vist at når de privatøkonomiske interessene alene har vært rådende, har kyst- og fjordsamfunnene i Finnmark ofte stått igjen som den tapende part. Trålerne som skal levere råstoff til industrien i kystsamfunnene, unnlater ofte å levere til tross for at konsesjonspapirene inneholder leveringsplikt. Det leveres mengder av fisk til tradere på land som selger fisken direkte ut av fylket for produksjon i andre land. Kystflåten leverer 80% av torskekvantumet sitt innen utgangen av april hvert år. Dette er et resultat av at fiskeressursene er knyttet til kapital og ikke til kystsamfunnene.
Finnmark har behov for at den fisken som fiskes utenfor kysten, leveres jevnere over året slik at vi kan utnytte hele det verdiskapingspotensialet som ligger i å kunne betjene et marked med fersk fisk 52 uker i året. Finnmark er avhengig av at den fisken som landes ikke fryses og føres ubearbeidet ut av fylket. Finnmark er også avhengig av at trålerne leverer fisk av god kvalitet til landindustrien når industrien i fylket har behov for det.
For å få dette til må fiskeressursene knyttes til kystsamfunnene. Ansvarlige politikere må sammen med fiskere og fiskeindustri bidra til at det skjer.
Leveringsplikten er viktig for oss i Finnmark. Rapporter viser at denne plikten på langt nær overholdes. Det er faktisk bare trålere eid av Hammerfest Industrifiske AS som gjør det.
De to fiskerikonsernene West-Fish Aarsæther AS og Nordic Sea Holding AS har over tid hatt betydelige økonomiske problemer. Det har gitt seg utslag i både konkurser og usikkerhet rundt den eksisterende virksomheten i Finnmark. Da disse to konsernene ble lagt ut til salgs, framstod Norway Seafoods AS tidlig som den mest sannsynlige nye eier, og som den eier som hadde forutsetninger og ønske om å opprettholde og utvikle landbasert industrivirksomhet. Med utgangspunkt i dette ble det etablert kontakt mellom Norway Seafoods og Finnmark fylkeskommune og kommunene Vardø, Båtsfjord, Gamvik og Lebesby med sikte på et samarbeid. Norway Seafoods har hatt et klart ønske om offentlig deltakelse, blant annet av finansielle årsaker, mens vi har hatt som utgangspunkt å delta for å sikre råstofftilførselen til fiskeindustrien i Finnmark.
Gjennom eierskap i trålerselskap vil vi bidra til at trålerne leverer fersk fisk med topp kvalitet til industrien på land. Dette kan vi få til ved eierskap organisert etter ”Hammerfestmodellen” i Aker Seafoods’ flåteselskap.
Ved at Finnmark fylkeskommune og de fire berørte kommunene vil ha en samfunnsmessig eierandel og negativt flertall vil vi for alltid kunne garantere at fiskeressursene forblir tilknyttet de aktuelle kystsamfunnene. Dette er helt i tråd med ”Fiskeripolitikk med finnmarksvri” og vårt ønske om større samfunnsmessig styring over fiskeressursene.
Vadsø, 17. april 2005
Regionale kvoter og Aker Seafoods as
Målet med Finnmark fylkeskommunes fiskeripolitikk er å skape en lønnsom næring og arbeidsplasser i kyst- og fjordsamfunnene i Finnmark. Samfunnsmessig styring over fiskeressursene er en av de viktigste virkemidlene for å få dette til. Gjennom prosjektet "Fiskeripolitikk med Finnmarksvri" arbeider Finnmark fylkeskommune aktivt for å knytte fiskeressursene til kystsamfunnene. I dette arbeidet er vi pragmatisk og løsningsorientert.
Erfaringene har vist at når de privatøkonomiske interessene alene har vært rådende, har kyst- og fjordsamfunnene i Finnmark ofte stått igjen som den tapende part. Trålerne som skal levere råstoff til industrien i kystsamfunnene, unnlater ofte å levere til tross for at konsesjonspapirene inneholder leveringsplikt. Det leveres mengder av fisk til tradere på land som selger fisken direkte ut av fylket for produksjon i andre land. Kystflåten leverer 80% av torskekvantumet sitt innen utgangen av april hvert år. Dette er et resultat av at fiskeressursene er knyttet til kapital og ikke til kystsamfunnene.
Finnmark har behov for at den fisken som fiskes utenfor kysten, leveres jevnere over året slik at vi kan utnytte hele det verdiskapingspotensialet som ligger i å kunne betjene et marked med fersk fisk 52 uker i året. Finnmark er avhengig av at den fisken som landes ikke fryses og føres ubearbeidet ut av fylket. Finnmark er også avhengig av at trålerne leverer fisk av god kvalitet til landindustrien når industrien i fylket har behov for det.
For å få dette til må fiskeressursene knyttes til kystsamfunnene. Ansvarlige politikere må sammen med fiskere og fiskeindustri bidra til at det skjer.
Leveringsplikten er viktig for oss i Finnmark. Rapporter viser at denne plikten på langt nær overholdes. Det er faktisk bare trålere eid av Hammerfest Industrifiske AS som gjør det.
De to fiskerikonsernene West-Fish Aarsæther AS og Nordic Sea Holding AS har over tid hatt betydelige økonomiske problemer. Det har gitt seg utslag i både konkurser og usikkerhet rundt den eksisterende virksomheten i Finnmark. Da disse to konsernene ble lagt ut til salgs, framstod Norway Seafoods AS tidlig som den mest sannsynlige nye eier, og som den eier som hadde forutsetninger og ønske om å opprettholde og utvikle landbasert industrivirksomhet. Med utgangspunkt i dette ble det etablert kontakt mellom Norway Seafoods og Finnmark fylkeskommune og kommunene Vardø, Båtsfjord, Gamvik og Lebesby med sikte på et samarbeid. Norway Seafoods har hatt et klart ønske om offentlig deltakelse, blant annet av finansielle årsaker, mens vi har hatt som utgangspunkt å delta for å sikre råstofftilførselen til fiskeindustrien i Finnmark.
Gjennom eierskap i trålerselskap vil vi bidra til at trålerne leverer fersk fisk med topp kvalitet til industrien på land. Dette kan vi få til ved eierskap organisert etter ”Hammerfestmodellen” i Aker Seafoods’ flåteselskap.
Ved at Finnmark fylkeskommune og de fire berørte kommunene vil ha en samfunnsmessig eierandel og negativt flertall vil vi for alltid kunne garantere at fiskeressursene forblir tilknyttet de aktuelle kystsamfunnene. Dette er helt i tråd med ”Fiskeripolitikk med finnmarksvri” og vårt ønske om større samfunnsmessig styring over fiskeressursene.
Vadsø, 17. april 2005