Pressemelding

Tryg - 02.07.2012

Regn med forsinkelser til USA og Canada

Økning i antall flyforsinkelser


Skal du ut og fly i sommer er det viktig å beregne god tid ved mellomlandinger.
Er destinasjonen USA eller Canada er det ekstra stor sjanse for forsinkelser på veien, ifølge Trygs egne reiseskadetall.

Mange er allerede i full gang med å planlegge sommerens ferieutflukt.

– Ifølge reisevilkårene kreves det at du har beregnet minst én time fra ankomst med ett transportmiddel til siste oppmøtetid for det neste. Har du beregnet for liten tid, må du regne med å få redusert erstatning, sier Monica Rimestad, reiseskadesjef i forsikringsselskapet Tryg.

– Siste oppmøtetid varierer veldig. På charterflygninger er ofte siste oppmøtetid 2 timer før flyavgang. Da må den reisende legge inn 3 timers tidsmargin.

Flest forsinkelser til Nord-Amerika
Reiseskadesjefen snakker av erfaring om det å beregne god tid på flyturer med flere etapper mot reisemålet.

– På reiser til Nord-Amerika bør du nærmest regne med at det vil skje forsinkelser. Det er veldig kjedelig å miste flere dager av ferien fordi du ikke beregnet god nok tid fra det ene flyet til det andre, sier Rimestad.

Flyforsinkelser skjer ofte. Vi ser nesten en dobling i antall forsinkelser de siste årene.
Men for reisemålet USA og Canada dominerer forsinkelser helt klart som skadetype, ifølge Trygs egen analyse av reiseskader fra 2002 og 2011. Nesten 40 prosent av skadekravene vi får inn fra Nord-Amerika dreier seg om forsinkelser av fly og bagasje.

– Foruten reisesyke, er det flyforsinkelser som er gjengangeren i skademeldinger når folk reiser til USA og Canada. Hvorfor det er slik, kan jeg ikke svare på. Det er uansett verdt å merke seg og planlegge reiser dit nøye, sier reiseskadesjefen.

To typer forsinkelser
Vi snakker vanligvis om to hovedtyper av forsinkelser:
Forsinket avgang er når du møter tidsnok på flyplassen, men flyet blir utsatt eller innstilt.
Ifølge Avinor.no blir en flyforsinkelse definert som en avgang som går minimum 16 minutter senere enn oppsatt.

Det er flyselskapets ansvar å ivareta kundene sine når flyet ikke går om planlagt. Kunden har krav på overnatting, mat og drikke uansett årsak til forsinkelsen. Dersom forsinkelsen skyldes forhold flyselskapet har kontroll over, f.eks. mannskapsmangel, har kunden også krav på en fast sum i kompensasjon. Summen varierer utifra lengden på flygningen og lengden på forsinkelsen.

Forsinket fremmøte
Forsinket fremmøte er når forsinkelser hos et flyselskap fører til at du ikke rekker ditt neste fly. Her kommer reiseforsikringen inn i bildet.

– Forsinkelser som skyldes streik, kø i sikkerhetskontroll, syk pilot mm dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette er bransjestandard. Enkelte forsikringer dekker forsinkelser som skyldes terror eller terrortrusler, sier Monica Rimestad.



Trygs reisetips:

1) Sjekk reiseforsikringen slik at du vet hva den dekker, og at alle som er med på reisen er dekket.
Beregn god tid ved mellomlanding. Ta høyde for at det kan være småforsinkelser og kø ved sikkerhetskontroll/bagasjehenting og lignende.
2) Dersom du ikke rekker et fly, ta først kontakt med flyselskapet som har ansvar for å få deg videre. Dersom du mener du har krav på mer enn flyselskapet gir deg, ta kontakt med Flyklagenemnda.
3) Ha alltid med alle verdisaker og medisiner i håndbagasjen, i tilfelle bagasjen din skulle bli forsinket.
Legg aldri bilnøkler eller husnøkler i ekspedert bagasje!
4) TIPS: Det finnes en del applikasjoner og nettsteder som gir deg oversikt over hvor fly befinner seg til enhver tid. I tillegg har mange flyplasser egne apper til mobiltlf som oppdateres kontinuerlig på avganger og ankomster fra flyplassen. Som AvinorFlights f eks.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS