Reiseforsikringen gir ikke dekning for forsinkelse eller kansellert reise som følge av kø, bemanningsproblem eller streik, men du kan ha rett på erstatning fra flyselskapet.
– Det er SAS som er ansvarlig dersom reisen din blir kansellert på grunn av streik. Dersom du ikke har fått melding om at flyet er kansellert, så må du anta at flyet går som planlagt og møte opp på flyplassen i god tid, sier Brandeggen, som er kommunikasjonsrådgiver i Tryg.
Dersom flyet blir kansellert eller er forsinket i mer enn fem timer har du tre valg for hva du kan kreve:
- Ombooking snarest mulig, eller til et senere tidspunkt.
- Bestille hos annet flyselskap, eller andre reisealternativer og søke refusjon hos SAS.
- Få billettpengene refundert av SAS.
I tillegg til refusjon eller ombooking kan du ha krav på kompensasjon. Om og hvor mye avhenger av årsaken til forsinkelsen/kansellering, når du fikk melding om endring, lengde og flystrekning.
Her kan du sjekke hva du har krav på: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/
– Selv om det er en risiko for at din reise blir kansellert, så er det viktig at du ikke avbestiller. Hvis du avbestiller kan du miste ditt krav på refusjon. Vi anbefaler derfor at du venter til flyet eventuelt blir kansellert. Du vil da ha dine rettigheter i behold, sier Brandeggen.
|