Pressemelding

Geir Magnus Nyborg, generalsekretær i Familie & Medier – Kristent medieforum - 29.10.2008

Reklameregn over Amerika

Amerikanske tv-kanaler har gode tider i innspurten i presidentvalget. Det sendes korte reklamer og det sendes reklamer på opptil en halvtime. Norge har forbud mot politisk reklame på tv. Vi er ikke sikre på at amerikanerne tar skade av den politiske reklameflommen som nå kommer mot dem.

Vi tviler på at Barack Obama eller John McCain vinner mange nye velgere ved sine reklamesendinger. Det er viktigere å markere terreng og befeste de trofaste. Det kan også være en mobiliserende effekt ved at folk møter opp i valglokalet.

Barack Obama og hans folk har vært geniale i sin mediebruk. De har satset på nettet med både nyhetsformidling og innsamling. De har samlet inn nok dollar til at de også kan dominere i det dominerende medium, fjernsynet.

I Norge er det forbud mot politisk og religiøs reklame. Det er et forbud vi forstår lite av. Både politikere og religiøse mennesker bør få sine ytringer vernet og ikke bli fratatt ytringsfrihet. Det er ingen mening i at du kan ha lange forkynnende programmer i tv, men ikke korte innslag. Du kan ha giftige politiske debatter, men ikke korte reklamer der politikere selv kan si hva de vil.

Vi er på ingen måte ytringsfundamentalister. Vi mener det er grunn til å forby det som strider mot norsk lov. Vi støtter også det forbud vi har mot det som skader barns fysiske, psykiske og moralske utvikling. Det vi ikke kan støtte, er et forbud mot religiøse og politiske ytringer i reklameform. Det tjener ikke til noe.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS