Etter en krevende periode med pandemi, klarte mediene å hente inn igjen store deler av de tapte inntektene i 2021. Fjorårets inntekter var i sum 1,1 milliarder kroner høyere enn i 2019, året før pandemien startet. Det tilsvarer en vekst på 4,1 prosent.
– For avisene ble fjoråret ett av de mest lønnsomme det siste tiåret. Dette skyldes økte inntekter, både fra abonnement og løssalg, og en kontrollert kostnadsvekst. Også kommersiell radio og tv økte inntektene og styrket lønnsomheten i 2021, sier Velsand.
Totalt fikk mediene et driftsresultat på 1,8 milliarder kroner i 2021, som er en økning på 14,6 prosent fra året før. Driftsmarginen endte på 8,8 prosent, opp fra 8,7 prosent i 2020.
Brukerinntektene blir stadig viktigere for tv-selskapene
Avisenes brukerinntekter (inntekter fra abonnement og løssalg) økte med nesten fire prosent i fjor. Økningen i annonseinntektene var på nesten 15 prosent, etter et årlig fall de siste fem årene. Sist avisenes inntekter økte like raskt, var før finanskrisen i 2008.
Både avisene, tv- og radioselskapene hadde høyere reklameinntekter i 2021 enn i 2020. En viktig årsak er at selskapene har hentet tilbake inntekter etter koronapandemien. Reklameinntektene til de kommersielle tv-selskapene økte med nesten seks prosent i fjor, mens inntektene til radioselskapene økte med 20 prosent.
Det er også helt tydelig at brukerinntektene blir en stadig viktigere del av økonomien til de kommersielle tv-selskapene. I fjor økte brukerinntektene med over 20 prosent, og står nå for om lag 60 prosent av driftsinntektene til tv-selskapene.
Mest usikkerhet i reklamemarkedet
Etter et svært godt fjorår, tyder mye på at utviklingen nå snur. Krig i Europa, rekordhøye energi- og papirpriser og problemer i den globale varelogistikken er noen av utfordringene som også påvirker medienes økonomi. Også her hjemme peker økende inflasjon og høyere renter i retning av økonomiske nedgangstider.
– Signaler fra mediene selv denne høsten har vært at bransjen nå møter tøffere tider. Det gjelder kanskje særlig medier som i hovedsak finansieres av reklameinntekter. Fordi reklameinntektene er konjunktursensitive, er det en betydelig risiko for at det norske reklamemarkedet faller i tiden som kommer, sier Velsand.
Les hele rapporten om medienes økonomi fra 2017-2021 her
Fakta om medienes økonomi i 2021
- Medienes totale omsetning var på 28 milliarder kroner i fjor, opp fra knapt 26 milliarder i 2020, en økning på 8,6 prosent.
- Rundt halvparten av veksten kan sies å være inntekter som gikk tapt under pandemien, men som var tilbake i 2021. Inntektene i fjor var 1,1 milliarder kroner høyere enn i 2019, året før pandemien startet. Det tilsvarer en vekst på 4,1 prosent.
- Totalt fikk mediene et driftsresultat på 1,8 milliarder kroner i 2021, som er en økning på 14,6 prosent fra året før. Driftsmarginen endte på 8,8 prosent, opp fra 8,7 prosent i 2020.
- Både avisene, tv- og radioselskapene hadde høyere reklameinntekter i 2021 enn i 2020. En viktig årsak til veksten er at inntektene har økt igjen etter koronapandemien.
- For avisene ble fjoråret ett av de mest lønnsomme det siste tiåret. Brukerinntektene (inntekter fra abonnement og løssalg) økte med nesten fire prosent, mens annonseinntektene økte med nesten 15 prosent etter å ha falt de siste fem årene. Driftsresultat inkludert statlige tilskudd var 1 252 millioner kroner i 2021, 148 millioner kroner eller 11,8 prosent høyere enn i 2020. Avisenes driftsmargin økte fra 6 til 7 prosent fra 2020 til 2021 (regnet ut fra driftsresultat uten statlige tilskudd).
- For de kommersielle tv-selskapene økte reklameinntektene med nesten seks prosent i fjor. Samtidig økte brukerinntektene med over 20 prosent, og står nå for om lag 60 prosent av driftsinntektene til tv-selskapene.
- Inntektene til radioselskapene økte med 20 prosent i fjor.
- Totalt ble det brukt knapt 15,6 milliarder kroner på annonsering på internett i 2021, der om lag 2,4 milliarder kroner gikk til avisene. Mediebedriftenes Landsforening (MBL) anslår at Facebook og Google hentet 9,1 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet i 2021, som er to milliarder kroner mer enn MBLs anslag for 2020.
Kilde: Medietilsynets rapport om medienes økonomi fra 2017-2021.
|