Pressemelding
Redningsselskapet -
22.07.2013
Rekordhøye medlemstall gjør kysten tryggere
Siden i fjor sommer har Redningsselskapet fått 10 000 nye medlemmer.
- Totalmedlemskap gir trygghet til båteieren, samtidig som inntektene bidrar til at vi kan gjøre det enda tryggere å ferdes langs kysten vår, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.
- Jeg tror at folk er mer bevisst på sjøsikkerhet. At vi har økt beredskapen langs kysten med nye og raskere redningsskøyter har nok også mye å si, sier Lind, som i tillegg mener at medlemsveksten kan forklares med at merkevaren ”Redningsselskapet” er tydeligere.
- Økt synlighet gjør at flere kjenner til oss og vet hva Redningsselskapet står for, påpeker hun.
Totalmedlemskap er lønnsomt
Pr. 15. juli har Redningsselskapet 64 200 totalmedlemmer mot i overkant av 54 000 på samme tidspunkt i fjor. Medlemskapet gir fritidsbåteiere inntil tre timers fri assistanse fra redningskøytene på sjøen og i havn. I tillegg får totalmedlemmene rabatt på forsikring, kurs og sikkerhetsprodukter, og tilgang til Redningsselskapets døgnåpne servicetelefon 02016. - Uten totalmedlemskap koster assistanse fra en redningsskøyte 2950 kroner pr påbegynte time. Båteierne har skjønt at et medlemskap til 845 kroner både er trygt og lønnsomt, sier Lind, som fastslår at Redningsselskapet er avhengig av medlemmene. - Inntektene bidrar til å trygge beredskapen på sjøen. Nå håper vi at enda flere ser verdien av å være totalmedlem og melder seg inn, avslutter Lind.
Brukte medlemskapet etter et døgn
Charlotte Bjørvik Bratberg ble totalmedlem da hun kjøpte seilbåt i slutten av juni. Etter et døgns seilas, på vei fra Bergen til hjembyen Tromsø, mistet hun propellen og måtte ha hjelp av mannskapet på redningskøyta ”Halfdan Grieg” i Florø. Skipsfører Per Bergmann tok på dykkerutstyret og fikk satt den nye propellen på plass slik at Charlotte og mannskapet kunne fortsette seilasen. - Vi fikk kjempeservice av et utrolig hyggelig mannskap. Vi ble også bedt ned til redningsskøyta på omvisning mens vi ventet på å få reservedeler fra Ålesund, forteller Charlotte - som er kjempeglad for at hun ble totalmedlem.
Hjelp innen en time
Hvert år hjelper Redningsselskapet 12 000 mennesker. Rundt 5 000 er fritidsbåtfolk som får assistanse mellom mai og august. - Sommeren i år har så langt vært ganske hektisk, med små og store oppdrag for redningsskøytene. Fritidsbåtflåten har fått hjelp med alt fra tau i propellen og tette filtre til grunnberøringer, båtbranner og situasjoner der liv har vært i fare, sier Lind, som påpeker at Redningsselskapet har en ambisjon om å være tilstede hos den som trenger hjelp innen en time. - Økt beredskap bidrar til at flere får hjelp raskere. I Sør-Norge, og spesielt Oslofjorden, er beredskapen størst og reaksjonstiden kort, ofte bare minutter. Langs kysten er det fortsatt huller i beredskapen, og dette håper vi å få gjort noe med, sier Lind.
- Totalmedlemskap gir trygghet til båteieren, samtidig som inntektene bidrar til at vi kan gjøre det enda tryggere å ferdes langs kysten vår, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.
- Jeg tror at folk er mer bevisst på sjøsikkerhet. At vi har økt beredskapen langs kysten med nye og raskere redningsskøyter har nok også mye å si, sier Lind, som i tillegg mener at medlemsveksten kan forklares med at merkevaren ”Redningsselskapet” er tydeligere.
- Økt synlighet gjør at flere kjenner til oss og vet hva Redningsselskapet står for, påpeker hun.
Totalmedlemskap er lønnsomt
Pr. 15. juli har Redningsselskapet 64 200 totalmedlemmer mot i overkant av 54 000 på samme tidspunkt i fjor. Medlemskapet gir fritidsbåteiere inntil tre timers fri assistanse fra redningskøytene på sjøen og i havn. I tillegg får totalmedlemmene rabatt på forsikring, kurs og sikkerhetsprodukter, og tilgang til Redningsselskapets døgnåpne servicetelefon 02016. - Uten totalmedlemskap koster assistanse fra en redningsskøyte 2950 kroner pr påbegynte time. Båteierne har skjønt at et medlemskap til 845 kroner både er trygt og lønnsomt, sier Lind, som fastslår at Redningsselskapet er avhengig av medlemmene. - Inntektene bidrar til å trygge beredskapen på sjøen. Nå håper vi at enda flere ser verdien av å være totalmedlem og melder seg inn, avslutter Lind.
Brukte medlemskapet etter et døgn
Charlotte Bjørvik Bratberg ble totalmedlem da hun kjøpte seilbåt i slutten av juni. Etter et døgns seilas, på vei fra Bergen til hjembyen Tromsø, mistet hun propellen og måtte ha hjelp av mannskapet på redningskøyta ”Halfdan Grieg” i Florø. Skipsfører Per Bergmann tok på dykkerutstyret og fikk satt den nye propellen på plass slik at Charlotte og mannskapet kunne fortsette seilasen. - Vi fikk kjempeservice av et utrolig hyggelig mannskap. Vi ble også bedt ned til redningsskøyta på omvisning mens vi ventet på å få reservedeler fra Ålesund, forteller Charlotte - som er kjempeglad for at hun ble totalmedlem.
Hjelp innen en time
Hvert år hjelper Redningsselskapet 12 000 mennesker. Rundt 5 000 er fritidsbåtfolk som får assistanse mellom mai og august. - Sommeren i år har så langt vært ganske hektisk, med små og store oppdrag for redningsskøytene. Fritidsbåtflåten har fått hjelp med alt fra tau i propellen og tette filtre til grunnberøringer, båtbranner og situasjoner der liv har vært i fare, sier Lind, som påpeker at Redningsselskapet har en ambisjon om å være tilstede hos den som trenger hjelp innen en time. - Økt beredskap bidrar til at flere får hjelp raskere. I Sør-Norge, og spesielt Oslofjorden, er beredskapen størst og reaksjonstiden kort, ofte bare minutter. Langs kysten er det fortsatt huller i beredskapen, og dette håper vi å få gjort noe med, sier Lind.