Pressemelding
Tryg og Norsk Brannvernforening -
27.04.2015
Rekordmange båtbranner i 2014
I fjor brant det rekordmange fritidsbåter i Norge: 343 båter ble flammenes rov i 2014. - Bruk vårpussen på brannforebyggende arbeid ombord, oppfordrer Ole Irgens i Tryg.
- I Tryg ser vi at lekkasjer av drivstoff og gass, og feil på det elektriske anlegget er de viktigste brannårsakene i fritidsbåter. Derfor er det viktig å gå over motor og gassanlegg og å sjekke det elektriske anlegget ombord før sesongen starter, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens. Han oppfordrer båteiere til å la fagfolk gå over båten før den blir tatt i bruk, særlig om den er noen år gammel.
- Installasjoner og reparasjoner bør også foretas av fagfolk, sier Irgens.
Brannslokkere og røykvarslere/gassalarmer må også sjekkes før sesongstart. Det bør være minst ett 6-kilos slokkeapparat tilgjengelig, gjerne flere i større båter. - Branner i båter utvikler seg ofte svært raskt, og da er det viktig å kunne begynne slokking så fort som mulig, understreker Irgens.
De tre siste årene har Tryg og de andre forsikringsselskapene i Norge betalt ut
111 millioner kroner etter båtbranner, viser statistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. - Mange av disse brannene kunne vært unngått dersom flere hadde vært flinkere til vedlikehold, sier Irgens. Han kommer med følgende brannvernregler ombord:
1. Monter røykvarsler og evt. gassalarm i båten.
2. Søl ikke med bensin eller olje.
3. Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres av fagfolk.
4. Brannfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring.
5. Husk minst ett 6-kilos brannslokkeapparat lett tilgjengelig. Større båter med kabin bør ha brannslokkingsutstyr som kan nås både innen- og utenfra.
6. Luft ut motorrommet før du starter motoren.
7. Oppdager du bensin-, gass- eller oljelekkasje – stopp motoren.
8. Skal du fylle drivstoff eller olje – stopp motoren og slokk all åpen flamme.
9. Ha flytemidler klar til bruk og vær forberedt på å forlate båten ved brann.
10. Steng tilførselen for bensin, gass og olje når turen er avsluttet.
- I Tryg ser vi at lekkasjer av drivstoff og gass, og feil på det elektriske anlegget er de viktigste brannårsakene i fritidsbåter. Derfor er det viktig å gå over motor og gassanlegg og å sjekke det elektriske anlegget ombord før sesongen starter, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens. Han oppfordrer båteiere til å la fagfolk gå over båten før den blir tatt i bruk, særlig om den er noen år gammel.
- Installasjoner og reparasjoner bør også foretas av fagfolk, sier Irgens.
Brannslokkere og røykvarslere/gassalarmer må også sjekkes før sesongstart. Det bør være minst ett 6-kilos slokkeapparat tilgjengelig, gjerne flere i større båter. - Branner i båter utvikler seg ofte svært raskt, og da er det viktig å kunne begynne slokking så fort som mulig, understreker Irgens.
De tre siste årene har Tryg og de andre forsikringsselskapene i Norge betalt ut
111 millioner kroner etter båtbranner, viser statistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. - Mange av disse brannene kunne vært unngått dersom flere hadde vært flinkere til vedlikehold, sier Irgens. Han kommer med følgende brannvernregler ombord:
1. Monter røykvarsler og evt. gassalarm i båten.
2. Søl ikke med bensin eller olje.
3. Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres av fagfolk.
4. Brannfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring.
5. Husk minst ett 6-kilos brannslokkeapparat lett tilgjengelig. Større båter med kabin bør ha brannslokkingsutstyr som kan nås både innen- og utenfra.
6. Luft ut motorrommet før du starter motoren.
7. Oppdager du bensin-, gass- eller oljelekkasje – stopp motoren.
8. Skal du fylle drivstoff eller olje – stopp motoren og slokk all åpen flamme.
9. Ha flytemidler klar til bruk og vær forberedt på å forlate båten ved brann.
10. Steng tilførselen for bensin, gass og olje når turen er avsluttet.