– Vi i REMA 1000 ønsker å gjøre det enklere for idrettslag å skaffe midler til laget sitt, samtidig som vi fremmer sunne matvalg. Gjennom REMA Dugnad kan lagene fokusere på idrettsglede fremfor tidkrevende dugnader, sier sponsorsjef Vidar Riseth.
Alle lagene har i gjennomsnitt tjent 7411 kroner i en dugnadsperiode på totalt 3,5 måneder - og alle tilbakemeldingene har vært utelukkende positive. Både foresatte og deltakere har uttrykt begeistring for prosjektet, og mange ønsker at REMA Dugnad videreføres.
To ting utpeker seg i tilbakemeldingene fra foresatte:
- Enkelhet: REMA 1000 gjør dugnadsarbeid enkelt og oversiktlig.
- Sunnhet: Fokus på fersk frukt og grønt bidrar til bedre helsevalg i hverdagen.
Flere har også påpekt at REMA Dugnad er inkluderende og gir alle en mulighet til å bidra til laget, uavhengig av økonomisk eller sosial bakgrunn.
Slik fungerer REMA Dugnad
Gjennom REMA Dugnad har idrettslag tjent penger ved at foresatte, familie og støttespillere handlet fersk frukt og grønt med Æ-appen. Lagene fikk 10 % av hvert kjøp tilbake som dugnadsinntekt, samtidig som kundene beholdt sine vanlige Æ-rabatter.
Sponsorbeløpene ble samlet opp og utbetalt til lagene etter dugnadsperioden.
– REMA Dugnad er en vinn-vinn-situasjon. Ikke bare gjør vi det lettere for lagene å skaffe viktige midler, men vi bidrar også til å øke forbruket av sunn mat, noe som har positiv effekt på folkehelsen, sier Riseth.
Pilotprosjektet lover godt for fremtiden
Med så mange lag og idrettsgrener representert i denne første testfasen, ser REMA 1000 et stort potensial for REMA Dugnad. Pilotprosjektet viser at det er et behov for nye og innovative løsninger for dugnadsarbeid – løsninger som ikke bare gir inntekter, men også bidrar til helse og trivsel i lokalsamfunnene.
– Vi er stolte av å kunne støtte idretten på en måte som gagner både lagene og lokalsamfunnene. REMA Dugnad er et initiativ som vi ønsker å videreutvikle og gjøre tilgjengelig for enda flere lag i fremtiden, avslutter Riseth.
|