Den kreative konkurransen, som ble utlyst i januar, engasjerte tusenvis av mennesker over hele Norge. Med hele 800 innsendte bidrag ble det tydelig hvor viktig temaet er for mange. Heimvik, som til daglig arbeider som mediedesigner, ble kåret til vinner etter en omfattende prosess der en stjernespekket jury og det norske folk stemte frem hennes design som deres favoritt.
- Jeg er utrolig takknemlig og ydmyk over alle stemmene jeg fikk i konkurransen, sier Havn Heimvik. Jeg håper mitt lille bidrag vil inspirere til å ta små skritt mot en grønnere livsstil, og at det kan spre glede og smil ved kassene i REMA 1000 sine butikker.
Designet, som Heimvik selv beskriver som enkelt og i tråd med REMA 1000s filosofi «Det enkle er ofte det beste», er ment å fungere både som et statement for brukeren og en påminnelse til felleskapet om viktigheten av mer bærekraftige valg. Meldingsboblene i designet er lett gjenkjennelige og formidler et klart budskap som oppfordrer til bruk av gjenbrukbare alternativer i stedet for engangsplast.
Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, er svært fornøyd med resultatet av konkurransen og ser frem til å se de nye handlenettene i butikkene:
- Vi er svært glade for det store engasjementet vi har sett i denne konkurransen, og er imponert over bidragene som har kommet inn fra hele Norge, sier Våge. REMA 1000 har bærekraft høyt på agendaen, og vi er glade for at bruken av handlenett øker. Ombrukbare handlenett er bra både for miljøet og lommeboka.
Den nasjonale lanseringen av handlenettene i uke 35 markerer et viktig steg i REMA 1000s arbeid med å redusere plastposebruken og fremme mer bærekraftige valg i hverdagen.
Dette initiativet er en del av REMA 1000s kontinuerlige innsats for å redusere plastforsøpling, som er en av de største miljøutfordringene verden står overfor i dag.
|