Om under ett år legger regjeringen fram Nasjonal Transportplan. NAF forventer at regjeringen sikrer trygg, effektiv og miljøvennlig transport:
MER OG BEDRE VEDLIKEHOLD: Norske veier skriker etter mer vedlikehold. Det er et etterslep på nærmere 100 milliarder kroner, det meste av det på fylkesveiene. Risikoen for utforkjøringer og møteulykker er i dag mye høyere på fylkesveiene enn på riksveiene. I tillegg mangler det 70 milliarder kroner til å gjøre veiene rundt om i landet rassikre. Regjeringens Nasjonale Transportplan må bli en plan for økt fornying og for å bli kvitt etterslepet på veivedlikehold. Fylkeskommunene og kommunene må sørge for at midlene til nødvendig vedlikehold skilles fra variable utgifter til brøyting og annen drift.
FJERN BOMPENGENE: Dagens bompengepolitikk må skrotes. Regjeringen må fjerne bompenger, gjennom å kutte gjelden til bomselskapene, reforhandle bypakkene og gi bomselskapene rentefrie lån. NAF mener at veibygging prinsipielt bør finansieres over offentlige budsjetter, slik vi gjør med bygging av all annen infrastruktur i dette landet; skoler, jernbane, universiteter og sykehus.
BEDRE PLANLEGGING: Både utenfor Oslo, Bergen og Stavanger planlegges for store, bompengefinansierte motorveier – samtidig som regjeringen mener at trafikkveksten inn i byene skal bremses. Til sammen betyr dette at hver bilist sitter igjen med en dobbel bompengeregning: Først bygges det nye veier med høye bompenger. Deretter setter byene opp ekstra bomstasjoner for å holde trafikken nede. NAF mener politikerne må sørge for en mye mer helhetlig og samordnet planlegging av samferdselssektoren, hvor alle transportetatene planlegger sammen for en trygg, effektiv og miljøvennlig transport.
|