Pressemelding
Henrik Asheim, stortingsrepresentant for Høyre -
19.08.2014
Ro i klassen gir bedre læring
Ureglementert fravær, forsentkomming og utenomfaglig PC-bruk har vært et økende problem ved mange skoler. Det har over lengre tid kommet eksempler i media på at lærerne og skolene ofte er usikre på hvilke sanksjonsmuligheter de kan ta i bruk for å skape ro og orden i skolen. Lektor i Oslo-skolen, Karl-Eirik Kval, illustrerte også problemene i den norske skolen på en svært god måte i boken «Det store skolesviket».
Ro og orden er viktig for et godt læringsmiljø. Jeg tror alle er enige om at det er lettere for eleven å knekke lesekoden når det er ro i klassen og at det er lettere for læreren å undervise om andre verdenskrig dersom det ikke kommer inn en jevn strøm av elever som er for sent ute til timen. For å sikre et godt læringsmiljø må derfor læreren få være sjefen i klasserommet og kunne opprettholde ro og orden.
For noen dager siden varslet kunnskapsministeren at Utdanningsdirektoratet skal utarbeide klare retningslinjer for hva som er lov og ikke lov når det gjelder bruk av sanksjonsmidler. Lærerne må føle seg trygge på hvilke grep de kan ta og vite at de har politikerne i ryggen når de skal være sjef i klasserommet. Derfor er det positivt at kunnskapsministeren nå tydeliggjør regelverket og åpner for å stramme ytterligere inn.
Forutsatt at det er tydeliggjort i den enkelte skoles ordensreglement, er det i dag mulig for skolene å innføre en rekke restriksjoner. Et eksempel er at læreren kan låse døren til klasserommet og kreve at eleven som kommer for sent må melde seg til administrasjonen. Ordensreglementet kan også fastsette klare regler for mobil- og PC-bruk, for eksempel at mobiltelefoner skal leveres inn på begynnelsen av dagen og leveres tilbake ved skoledagens slutt, eller at læreren kan inndra en mobiltelefon hvis eleven ikke følger et pålegg om å legge den vekk. I tillegg har vi varslet at skoler igjen vil få anledning til å sette et fraværstak for udokumentert fravær.
Mottagelsen denne saken fikk tyder på at dette er godt mottatt av lærere og foreldre. Dette viser at en tydeliggjøring av regelverket var nødvendig. Det skal ikke være tvil om at læreren er sjefen i klasserommet. Forsentkomming og uro i klassen skal få konsekvenser fordi dette forstyrrer læringen til de andre elevene. Derfor er det svært positivt at kunnskapsministeren nå gir læreren den støtten de fortjener.
Ro og orden er viktig for et godt læringsmiljø. Jeg tror alle er enige om at det er lettere for eleven å knekke lesekoden når det er ro i klassen og at det er lettere for læreren å undervise om andre verdenskrig dersom det ikke kommer inn en jevn strøm av elever som er for sent ute til timen. For å sikre et godt læringsmiljø må derfor læreren få være sjefen i klasserommet og kunne opprettholde ro og orden.
For noen dager siden varslet kunnskapsministeren at Utdanningsdirektoratet skal utarbeide klare retningslinjer for hva som er lov og ikke lov når det gjelder bruk av sanksjonsmidler. Lærerne må føle seg trygge på hvilke grep de kan ta og vite at de har politikerne i ryggen når de skal være sjef i klasserommet. Derfor er det positivt at kunnskapsministeren nå tydeliggjør regelverket og åpner for å stramme ytterligere inn.
Forutsatt at det er tydeliggjort i den enkelte skoles ordensreglement, er det i dag mulig for skolene å innføre en rekke restriksjoner. Et eksempel er at læreren kan låse døren til klasserommet og kreve at eleven som kommer for sent må melde seg til administrasjonen. Ordensreglementet kan også fastsette klare regler for mobil- og PC-bruk, for eksempel at mobiltelefoner skal leveres inn på begynnelsen av dagen og leveres tilbake ved skoledagens slutt, eller at læreren kan inndra en mobiltelefon hvis eleven ikke følger et pålegg om å legge den vekk. I tillegg har vi varslet at skoler igjen vil få anledning til å sette et fraværstak for udokumentert fravær.
Mottagelsen denne saken fikk tyder på at dette er godt mottatt av lærere og foreldre. Dette viser at en tydeliggjøring av regelverket var nødvendig. Det skal ikke være tvil om at læreren er sjefen i klasserommet. Forsentkomming og uro i klassen skal få konsekvenser fordi dette forstyrrer læringen til de andre elevene. Derfor er det svært positivt at kunnskapsministeren nå gir læreren den støtten de fortjener.