I verdens største elbiltest kjører NAF bilene helt tomme for strøm. Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden på norske vinterveier, men det er ikke å anbefale å gjør dette i hverdagen.
- Det går helt fint å kjøre batteriet ned til 10 prosent før du lader, slik at du har litt margin. Det er den mest relevante rekkevidden for elbilistene å forholde seg til i hverdagen, sier Sødal.
For de 29 bilene NAF testet i vinter leste vi av hvor langt de hadde kjørt da det var igjen 10 prosent på batteriet. Kun én bil hadde kjørt mer enn 40 mil.
- Tesla S som kjørte lengst totalt, hadde også gjort det når det var igjen 10 prosent på batteriet, nemlig 440 kilometer, sier NAF-rådgiveren.
Forvarming er lurt
I den store elbiltesten starter bilene med 100 prosent batteri, men bilene er ikke forvarmet. Flere og flere elbiler kan forvarme både kupé og batteri før du drar på tur.
- Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet. Det kan gi ekstra rekkevidde, sier Nils Sødal.
Om bilen din har mulighet til det, er det også lurt å forvarme batteriet før du skal lade langs veien. Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et.
- Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, sier Sødal.
Topp 10 praktisk rekkevidde
Bilmodell
|
Kilometer kjørt ved 10 % gjenværende batterikapasitet
|
Tesla Model S Dual Motor
|
440 km
|
Nio ET7
|
385,4 km
|
BMW i7
|
365 km
|
BMW eDrive40
|
350 km
|
Nissan Ariya
|
350 km
|
Hongqi e-HS9 LR Prototype
|
344,4 km
|
VoyahFree
|
343,2 km
|
Mercedes Benz EQE 300
|
339 km
|
Volkswagen ID.5 Pro
|
327 km
|
MG ZS EV
|
323,2 km
|
Tallene er hentet fra verdens største elbiltest. Testen ble kjørt i temperaturer mellom 0 og minus 19, i oppholdsvær, lite vind og lange strekk med bare veier.
|