Det sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.
Trafikksikkerhetskåringen gjøres ut fra antallet omkomne per million innbyggere og Norge er helt i toppen år etter år.
- I Tyskland vurderes det å redusere fartsgrensene på veiene. Det samme ser vi i Sverige. Så det er tydelig at vi ikke er helt på viddene med nivået vårt her, sier Johansen i Trygg Trafikk.
Sikkerheten først
Ferske tall fra en undersøkelse Norstat har utført for Frende Forsikring viser at 22 prosent mener at fartsgrensene i Norge er for lave. Fem prosent synes de er for høye.
- Det er bedre å komme litt senere fram enn å risikere å ikke komme frem i det hele tatt. Sikkerheten må komme først, hver gang, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
I den samme undersøkelsen sier 12 prosent at de skal på bilferie i år.
- Jeg håper feriebilistene følger fartsgrensene, både for sin egen og alle andres del, sier fagsjefen i Frende.
Kraftig økning i trafikkdrepte
Det er vedtatt nullvisjon for antall trafikkdrepte i Norge, men til nå i 2022 har vi sett en veldig urovekkende trend når det kommer til trafikkdrepte på norske veier. Ved utgangen av mai hadde 46 mennesker mistet livet på norske veier, mot 24 på samme tid i fjor.
- Farten har direkte påvirkning på utfallet av en ulykke, og høyere fart gir deg kortere tid til å reagere hvis det skjer noe dramatisk, sier Roger Ytre-Hauge. Han mener mange tar unødvendige sjanser.
- Skal være trygt for alle
I 2020 hadde Politiet hele 117 500 saker med fartsovertredelser. En dybdeanalyse fra Statens Vegvesen viser at høy fart var en medvirkende faktor til 35 prosent av alle dødsulykkene på norske veier i 2020.
- Myndighetene vil at fartsgrensen skal gjenspeile den riktige opplevelsen. Den settes ikke lavere enn det som vanligvis er forsvarlig. Både veg, vær, føre og trafikkforhold gjør det enkelte ganger nødvendig å holde lavere fart enn fartsgrensen, sier Bård Morten Johansen.
Han mener grensene må dimensjoneres for alle som ferdes på veien, noe som til syvende og sist er bra for sikkerheten jevnt over.
- Selv om du mener du kjører på en tørr og oversiktlig vei som du mener tåler høyere fart kan det være ting du ikke tenker over som gjør at grensen er som den er. Det kan være en avkjørsel, fare for vilt, en skolevei eller andre ting som det er tatt hensyn til, sier Roger Ytre-Hauge.
- Husk at det du akkurat klarer å stoppe for når du kjører i 80 km/t, vil du treffe med en fart på 50 km/t hvis du hadde kjørt i 90, sier han.
|