Totalt økte ostesalget med 3 prosent og yoghurt 1,5 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på 0,6 prosent, men sammenlignet med tall fra 2021-2022 er nedgangen langt mindre.
- Det er interessant å se at 2023 har startet med en positiv utvikling for de fleste meierikategoriene, og at samtlige produkter ligger høyt i volum. Mange nordmenn opplever strammere økonomi. I tillegg ser vi at grensehandelen ikke lønner seg like mye etter økte matvarepriser også i utlandet, sier Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Sunn mat er nødvendigvis ikke dyrest
Når matvareprisene øker så mye blir det enda viktigere for forbrukerne å ta gode valg i matbutikken, både med hensyn til helse og økonomi. Berg Hauge tror vi automatisk tenker at sunn mat er dyrest, men mener at det ikke alltid er tilfellet, om vi ser på kilopris og hvor mye næring vi faktisk får for pengene.
- Vi tror forbrukerne fortsetter å kjøpe meieriprodukter fordi de ønsker vanlige produkter som egner seg til matlaging og baking i hjemmet. I tillegg er melk og meieriprodukter næringsrik mat, og blir dermed et godt kjøp for prisbevisste forbrukere som også ønsker å spise sunt. Sammenligner man en liter melk med andre drikker, får man langt mer næringsinnhold for pengene ved å kjøpe melk, avslutter Berg Hauge.
Totalt volum salg av meieriprodukter:
|
Totalt volum første kvartal 2022*
|
Totalt volum første kvartal 2023
|
Endring 2022 - 2023
|
Melk
|
105 249
|
104 659
|
- 0,6 %
|
Ost
|
27 020
|
27 472
|
+ 1,7 %
|
Yoghurt
|
15 347
|
15 559
|
+ 1,4 %
|
Rømme
|
4 770
|
4 920
|
+ 3,2 %
|
Fløte
|
6 949
|
7 234
|
+ 4,1 %
|
Smør
|
4 334
|
4 471
|
+ 3,2 %
|
* Alle tall i 1000 liter
Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)
|