Pressemelding

Laila Davidsen fylkestingsrepresentant - 17.02.2010

Samferdelskontrakt i Finnmark

Samferdselssjefen går nå ut å innrømmer at avtalen fungerer dårligere enn forventet. Det skulle altså gå flere år før også han kunne innrømme at avtalen med Veolia ikke tjener andre enn nettopp Veolia. Fylkeskommunen må stadig ut med mere penger da de har forpliktet seg til å betale tillegg for både drivstoffkostnader og lønnsøkninger. Hvordan i alle dager er det mulig å inngå en slik kontrakt? Det er forståelig at Veolia klaget inn vedtaket fra depertementet om at kontrakten var ugyldig, da de går 60 millioner i overskudd pr år på leveranse av samferdselstjenester. Og fylkeskommunen må ut med stadig mer penger. Jeg vil ikke være overrasket over at fylkesråd Roger Hansen vil komme med kuttforslag på rutetilbudet til sommeren. Men det vil i så tilfelle være et hån mot befolkningen. Det er Arbeiderpartiet som har vedtatt kontrakten, og de må nå få ryddet opp - ikke la befolkningen i et fylke som er avhengig av bl.a. gode båtruter lide under et inkompetent vedtak gjort av flertallet på fylkestinget.

Fylkesråden har i fylkestinget garantert at det ikke skal kuttes i hurtigbåttilbudet mellom Alta og Hammerfest. Mitt budskap var at tilbudet bør økes i både frekvens og fart. Men når Hammerfestordføreren vil kvitte seg med den av bekvemmelighetshensyn for egen flyplass, da hopper nok også fylkesråden - sann mine ord, ruten vil komme til å tas bort. En garanti har vi erfart gjelder til du snur ryggen til. Dersom jeg tar feil er fylkesråden velkommen til å dementere min påstand. Begrunnelsen til Alf E. Jacobsen om å kutte ut "Snøhvitruten" er at pengene bør kanaliseres til et "pendlertilbud" for befolkningen i Hasvik og Havøysund. Jeg vil formode at det er arbeidsfolk til Snøhvit han ønsker, og da er jo min undring: er det så mye høyt utdannet arbeidskraft som ingeniører og prosessarbeidere bosatt på disse stedene at dette vil være lønnsomt? Og hvilken pendlerkostnad vil det ikke bli for disse? Her ligger nok andre motiver bak, det skinner gjennom. Mitt håp er at fylkesråden vil klare å se dette. Jeg må også minne om at samtidig som disse kutt er like om hjørnet utreder fylkeskommunen et hurtigbåttilbud mellom Vadsø og Kirkenes.

Og nå bør kystbefolkningen i Vest-Finnmark være på vakt. Rutetilbudet kan stå i fare for å bli adskillig dårligere fra sommeren, når innsparinger må foretas pga for store kostnader til Veolia. En kontrakt som er like kostbar for fylket om båtene ligger til kai eller om de går i trafikk er desverre et faktum. Jeg ber fylkesråden om å gå i dialog med Veolia for å få båtene fra kai og ut på sjøen. Her tror jeg det er stort økonomisk innsparingspotensiale. Sitt ikke med lua i handa lengere, still krav. Folket fortjener
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS