Pressemelding

Tove-Lill Labahå Magga medlem av Samepolitisk råd i Arbeiderpartiet - 05.11.2008

Samisk grunnopplæring er forutsetningen for at samene skal kunne eksistere som e

Språkstimulering og språkopplæring for barn, unge og voksne står sentralt i Stoltenberg regjeringens opplæringspolitikk for en inkluderende skole. Dette prinsippet gjelder også for alle samiske barn i Norge. Samisk grunnopplæring for samiske barn styrker deres læreforutsetninger ved at det også gir dem en mer positivt ladet identitet. Samisk grunnopplæring er mer enn språkopplæring. Samisk grunnopplæring kan beskrives, ved at en studerer den praktiske opplæring som finner sted, i hjem, barnehage og skole, i hele det samiske bosettingsområdet. Språkopplæring danner grunnlaget for all læring. Barnehagen og skolen skal være garantisten for at barnets begrepsinnlæring og læring av taleflyt og ordforråd sikres gjennom tidlig innsats.

Opplæringa i barnehage og skole skal bygge på barnets forutsetninger, og ta utgangspunkt i barnets morsmål, det vil si det språket som de identifiserer seg med. For noen samiske barn er norsk hjemmespråk, men de identifiserer seg med samisk språk fordi de er samer. Dette er grunnlaget for at også norsktalende barn har rett til å velge samisk i barnehage og skole. Alle i Norge som kan skrive seg inn i Sametingets valgmanntall har ifølge Opplæringsloven, rett til å velge samisk språkopplæring i skolen, for sine barn. Dette er en individuell rett, som gjelder uavhengig av bosted. For noen samiske barn gir dette rett til opplæring i og på samisk i barnehagen og i alle fag, samt opplæring i det omkringliggende samfunns språk i skolen. For andre samiske barn betyr det kun opplæring i samisk språk tre timer i uka. Dette avhenger i dag av hvor de bor. Jeg mener at dagens lovverk ikke er tilstrekkelig og mener at også de samene som bor utenfor språkforvaltningskommunene skal ha mulighet til mange flere timer med samisk språkopplæring i uka, og mulighet til å bruke sin samiskkompetanse også i andre fag.

I Norge er det to likeverdige læreplanverk: K 06 og K 06 samisk. Det må også snarest iverksettes flere tiltak, særlig i Finnmark for å gi opplæring i henhold til det samiske innholdet i K 06. Dette er å finne både i den generelle delen, i formål for fagene og kompetansemål for fagene. Det er faktisk slik at alle barn i Norge skal lære om samer og samiske samfunnsforhold. Dette er viktig for samiske elever. Det er viktig både for de av dem som velger samisk språkopplæring og for de som ikke velger det. Det er faktisk slik at de av samene som velger bort samisk språkopplæring likevel har samfunnets støtte på at deres kultur og språk er verdsatt i samfunnet. Målet må være at alle samene kan bære og bruke sin kultur med glede. Alle samiske barn i dag lever i en permanent tospråklighetssituasjon, enten på individ-, gruppe- eller samfunnsnivå. Målet må være en samiskdominert tospråklighet for alle som velger samisk språkopplæring. For de som også er kvener vil flerspråklighet i samisk, kvensk og norsk være en naturlig situasjon. Samisk og kvensk må som minoritetsspråk styrkes særskilt. En kan ikke leve med en mindre ambisiøs målsetting for samer enn for det som de øvrige elever i norsk skole. Samisk språk, kultur og samfunnsliv trenger institusjonell og samfunnsmessig støtte for å overleve i dagens samfunn. Samiske barns opplæringssituasjon skal bygge på en god språkopplæring. Språket er en kulturbærer og det redskapet barnet har for å lære. Ved å ta utgangspunkt i de språkkunnskapene barnet har når det begynner på skolen, og bruke denne kompetansen i alle fag, er det mulig å gi en opplæring som bygger på barnets faktiske læreforutsetninger. Dersom barnet kan forstå samisk og snakker norsk kan skolen sjekke ut delferdighetene på begge språk, og bygge videre på dette. I dag finnes det tilstrekkelig pedagogisk kompetanse på dette området som det er mulig for kommunene å ta i bruk. Sametinget har gjennomført et kompetansehevingsprosjekt i hele det samiske bosettingsområdene, og dette prosjektet kan brukes som modell. En god opplæring handler om å vektlegge den totale språksituasjonen som barn, unge og voksne lever i. Det handler om å ta utgangspunkt i den totale språksituasjonen i lokalsamfunnet, og her vil en finne et mangfold av situasjoner innenfor hele det samiske bosettingsområdet. Gjennom å vektlegge parallell bruk av språkene, kan en sikre en samiskdominert tospråklig utvikling hos alle samiske barn. Dette gjelder ikke minst det å sikre og styrke den muntlige språkkompetansen. Begrepet ”muntlig kompetanse” dekker både evnen til sosial samhandling og evnen til å legge frem tanker, kunnskap, erfaringer og synspunkter. Dette er avgjørende for at enkeltmennesker skal kunne delta fullverdig i samfunnet.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS