Pressemelding
Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen -
19.06.2008
Sammen om maritim kompetanse
I utlandet er Norge kjent for sitt gode sjømannskap. Hvis en reiser rundt i verden og treffer folk som kjenner Norge, er det ikke helt sjelden det er nettopp norske sjøfolk utlendinger forbinder med Norge. Ikke uten grunn. Som en av verdens største skipsfartsnasjoner har Norge vært en stormakt på alle verdenshav.
Den dyktige maritime arbeidskraften her til lands utgjør et fortrinn vi må være veldig påpasselige med å ta vare på - særlig med tanke på at Norge aldri vil bli et billig land å drive næringsvirksomhet fra. Vi har for lengst innsett at vi ikke kan konkurrere på lave lønninger, men at vi må være konkurransedyktige på andre måter. Vi må kort og godt være veldig gode, og kompetansen må være høy.
Norge er verdensledende på maritim kompetanse, og det skal vi fortsatt være. Denne kompetansen trengs om bord på norske skip, men også i den maritime industrien på land. Dette skal næringen og myndighetene jobbe sammen om, og regjeringen skal ta sin del. Jeg kan for eksempel nevne at vi i 2008 bevilget i underkant av 40 millioner kroner til kompetansetiltak i maritim utdanning, samt i overkant av 200 millioner kroner til maritim forskning og innovasjon. Disse midlene går blant annet til professor 2 - stillinger, maritimt utstyr til skolene og kompetansefremmende tiltak for lærere.
Den kunnskapen som er utviklet og bygget opp i norske maritime næringer gjennom århundrer gjør at vi har alle muligheter for å hevde oss også i fremtiden, men dette klarer verken myndighetene, næringen eller utdanningssystemet på egen hånd. Vi må samarbeide. Jeg kan derfor ikke få gitt nok ros til Norges Rederiforbund og Oslo Maritime Nettverk for initiativet til en maritim kompetansehub. Her har flere maritime bedrifter gått sammen om å finansiere en rekke gaveprofessorater til sentrale utdannings- og forskningsinstitusjoner. Dette er et ambisiøst og svært godt initiativ som vil kunne bidra til at maritime bedrifter også i fremtiden vil ønske å ha Norge som en viktig base.
De maritime næringene og regjeringen er i samarbeid godt i gang med å oppnå målet om at Norge skal være verdensledende på maritim kompetanse. Det er jeg veldig glad for.
Den dyktige maritime arbeidskraften her til lands utgjør et fortrinn vi må være veldig påpasselige med å ta vare på - særlig med tanke på at Norge aldri vil bli et billig land å drive næringsvirksomhet fra. Vi har for lengst innsett at vi ikke kan konkurrere på lave lønninger, men at vi må være konkurransedyktige på andre måter. Vi må kort og godt være veldig gode, og kompetansen må være høy.
Norge er verdensledende på maritim kompetanse, og det skal vi fortsatt være. Denne kompetansen trengs om bord på norske skip, men også i den maritime industrien på land. Dette skal næringen og myndighetene jobbe sammen om, og regjeringen skal ta sin del. Jeg kan for eksempel nevne at vi i 2008 bevilget i underkant av 40 millioner kroner til kompetansetiltak i maritim utdanning, samt i overkant av 200 millioner kroner til maritim forskning og innovasjon. Disse midlene går blant annet til professor 2 - stillinger, maritimt utstyr til skolene og kompetansefremmende tiltak for lærere.
Den kunnskapen som er utviklet og bygget opp i norske maritime næringer gjennom århundrer gjør at vi har alle muligheter for å hevde oss også i fremtiden, men dette klarer verken myndighetene, næringen eller utdanningssystemet på egen hånd. Vi må samarbeide. Jeg kan derfor ikke få gitt nok ros til Norges Rederiforbund og Oslo Maritime Nettverk for initiativet til en maritim kompetansehub. Her har flere maritime bedrifter gått sammen om å finansiere en rekke gaveprofessorater til sentrale utdannings- og forskningsinstitusjoner. Dette er et ambisiøst og svært godt initiativ som vil kunne bidra til at maritime bedrifter også i fremtiden vil ønske å ha Norge som en viktig base.
De maritime næringene og regjeringen er i samarbeid godt i gang med å oppnå målet om at Norge skal være verdensledende på maritim kompetanse. Det er jeg veldig glad for.