Da «Samskip Kvitnos» ble levert i 2015, var det allerede et av de mest miljøvennlige containerskipene i verden – drevet som det er av naturgass (LNG). Nå tar Samskip dette ett steg videre. Med ca. NOK 500 000 fra ENOVA i støtte til et forprosjekt, skal «Samskip Kvitnos» i samarbeid med norske TECO 2030 og BLOM Maritime konverteres til hydrogendrift i løpet av 2025.
- Samskip har som målsetting å være et nullutslipps-selskap innen 2040. Det er utrolig spennende at vi fra den norske siden av selskapet nå går i front med å konvertere skip av en slik størrelse til drift på brenselceller drevet på hydrogen, sier regiondirektør for Norge og Sverige i Samskip, Are Gråthen.
Nok hydrogen – til riktig pris
I første omgang vil Samskip Kvitnos ha hybriddrift; både naturgass og hydrogen. Samtidig bygger Samskip to fullt hydrogendrevne containerskip i India som begge skal gå i trafikk mellom Nederland og Norge fra 2026. ENOVA gikk i 2022 inn med NOK 150 mill i støtte til dette prosjektet.
Konverteringen av Samskip Kvitnos vil dermed bidra med svært verdifull læring når Samskip setter inn de nye skipene i trafikk, og når de vurderer å konvertere også «Samskip Kvitnos» sitt søsterskip «Samskip Kvitbjørn» til hydrogendrift i framtiden.
- Støtten fra ENOVA gjør det mulig for oss på relativt kort tid å teste realismen i å ha så store skip drevet av hydrogen, uten å måtte vente på de helt nye, hydrogendrevne skipene vi bygger. Det er åpenbart at dette har potensial til å bli den mest bærekraftige transportmåten mellom Europa og Norge. Samtidig er det en utfordring å ha hydrogen tilgjengelig – til en konkurransedyktig pris. Per i dag kan ingen svare opp det behovet markedet ser ut til å ville ha, og det er en utfordring som må løses skal vi oppnå målene om nullutslipp, sier Gråthen.
Manglende tilgang på miljøvennlig drivstoff debatteres i Arendal
Denne problemstillingen er hovedtema i flere debatter under Arendalsuka, ikke minst under den store hydrogendebatten som gikk av stabelen tirsdag. Der var Gråthen én av flere sentrale deltakere.
- Jeg er veldig glad for at hydrogen og miljøvennlig drivstoff er så tydelig på agendaen under Arendalsuka. Samtidig er vi utålmodige etter å finne løsninger som sikrer oss nok tilgang på fornuftig priset grønn hydrogen. Teknologien for å ta det i bruk finnes, og vi er klare til å bidra fra vår side. Men vi henger etter i utbyggingen av verdikjedene for grønt drivstoff, og det sinker en ønsket utvikling mot en trygg og bærekraftig transportløsning i norske farvann, avslutter Gråthen.
|