Pressemelding

Kristina Hansen, ordfører, og APs 1. kandidat - 31.08.2015

Sarnesfjorden, oljeomlasting og Norterminal AS


Arbeiderpartiet nasjonalt, regionalt og lokalt har sterke røtter i industri, arbeid og verdiskapning. Nordkapp AP er intet unntak. Vi er sterkt for industriell utvikling, utvikling av arbeidsplasser og tilrettelegging for verdiskapning. Nordkapp AP har jobbet intenst for petroleumsbasert aktivitet på Sarnesfjorden, både omlasting og ilandføring. Det kommer vi til å fortsette å gjøre. Undertegnede var selv leder i havnestyret når vi fikk første oljeomlastingen til Sarnesfjorden i 2006. Det var i samme periode, med Ulf Syversen (AP) som ordfører, at det ble tatt initiativ til konsekvensutredning av Sarnesfjorden for omlasting i større skala. To initiativ, som gjør at vi overhodet diskuterer oljeomlasting på Sarnesfjorden i dag. AP, på alle nivå, ønsker sterkt å utvikle nye muligheter basert på petroleumsressursene i Barentshavet. Jeg er ikke så sikker på at alle de andre lokalpartiene kan påberope seg tilsvarende forankring oppover hos sine egne.
Endring av rammevilkår i Bøkfjorden
Det ble lansert som teori under NRK og A-medias valgdebatt i Nordkapp at endringen av rammevilkårene i Bøkfjorden skulle ha kommet etter at AP skulle ha deltatt i en hestehandel i kulissene. Jeg antar at de fleste har fått med seg at fakta er noe helt annet. Det er sittende regjering med miljøvernminister Tine Sundtoft (H) som, i strid med faglige råd, lempet på miljø- og beredskapskravene og dermed etablerte rammebetingelser, som gjorde at Norterminal fant Bøkfjorden mer attraktiv å drive oljeomlasting på enn Sarnesfjorden.
Norterminal og Sarnesfjorden
I samme debatt ble det også reist spørsmål om kommunens mottakelse av Norterminal AS ved daglig leder Jakob Stolt-Nilsen. Jeg har senere, i sosiale media, sett at det påstås at Nordkapp kommune ved ordføreren ikke skal ha gitt dem noen god mottakelse. Noen har gått så langt å påstå at Jakob Stolt-Nilsen skal være "jaget" herfra. Ingenting av dette er riktig. Norterminal AS fikk selvfølgelig samme gode mottakelse som alle andre som kommer til Nordkapp kommune for å sondere muligheter for etablering, men han fikk ikke alt som han ville.
Jakob Stolt-Nilsen hadde møter med oss 1. halvår i 2012 og presenterte da planer om etablering av en terminal på Veidnes i Sarnesfjorden. Terminalen skulle betjene omlasting av russiske petroleumsprodukter. Kort tid etter fikk Nordkapp kommune også besøk av Statoil som bebudet Veidnes som aktuelt ilandføringssted for oljen fra Johan Castberg-feltet (den gang Skrugard og Havis). Norterminal AS ba på sin side om å få opsjon på Veidnes, noe de av åpenbare årsaker ikke fikk. Det ville alternativt betydd at vi foretrakk Norterminal foran Statoil og partnerne i Johan Castberg, noe vi selvfølgelig ikke gjorde. Det hører med til historien at ikke engang Statoil har fått opsjon på Veidnes. Men i august 2012, vedtok imidlertid et enstemmig planutvalg (formannskap), Forslag til plan- og utredningsprogram Skrugard Onshore Terminal - oppstart planarbeid Veidnes etter søknad fra partnerne i Johan Castberg.
Etter dette orienterte Norterminal AS seg mot en lokasjon i Sør-Varanger for bygging av sin terminal.
En tid senere fikk Norterminal AS omlastingskontrakter med russiske leverandører før noen terminal var bygd og alternativet ble omlasting fra skip til skip. Norterminal AS hadde ingen tillatelser til slik aktivitet, hverken i Bøkfjorden eller i Sarnesfjorden. Tillatelser hadde imidlertid Tschudi Arctic Transit, - på Sarnesfjorden. Omlastingsaktiviteten på Sarnes vinteren 2013/14 ble drevet på Tschudi Arctic Transit sine tillatelser etter avtale mellom Tschudi og Norterminal AS - fram til Tine Sundtoft ga tillatelse som nevnt innledningsvis. Norterminal AS har aldri søkt tillatelse for omlasting fra skip til skip på Sarnesfjorden.
To godkjente lokasjoner
Nå-situasjonen er at det er to godkjente lokasjoner / fjorder for omlasting fra skip til skip i Finnmark; Bøkfjorden og Sarnesfjorden. Aktører vil heretter kunne velge hvilken lokasjon de foretrekker. Vi har ikke en tilstand i Norge der man politisk beslutter at eksempelvis at Norterminal skal ha sin aktivitet på Sarnesfjorden mot deres egen vilje, ei heller motsatt. Dette vil være beslutninger tatt på rent kommersiellt grunnlag. Norterminal AS foretrekker Bøkfjorden og har aldri søkt om tillatelse i Sarnesfjorden, det må vi ta til etterretning.
Hvordan jobber vi best for aktivitet på Sarnesfjorden
Det er å håpe at Tschudi Arctic Transit, som har tillatelser på Sarnesfjorden, klarer å hale i land omlastingskontrakter, og/eller at andre aktører søker Sarnesfjorden for slik aktivitet. Det er aktørene selv som velger hvor de da ønsker å ha sin aktivitet. Vi mener av maritime og miljømessige årsaker at Sarnesfjorden er best egnet. Det er ingen løsning å utbasunere sine frustrasjoner i avisa i en besluttet sak. Det er beslutninger som gjelder, - om vi liker det eller ikke -, og beslutningen har Tine Sundtoft tatt. Avskyuttalelser fra politikere i Nordkapp vil neppe endre på denne realiteten. Det eneste vi oppnår er å skaffe oss uvenner. Det er vi ikke tjent med.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS