Pressemelding
Satser hardt i en bransje hvor de selv velger å fjerne inntektsgrunnlaget: – Innen fem år tjener ingen penger på salg av strøm
Når strømutfordreren Elekt setter ned prisen til et historisk bunnivå, er det ikke for å utfordre dagens strømbransje, men for å fjerne bransjen slik vi kjenner den i dag. – Tiden for å tjene penger på salg av strøm er over, sier Elekt-sjefen. Lav tillit, høye strømpriser, endrede kundebehov, forbrukermyndigheter på krigsstien og regulatoriske endringer. Dette er bildet av strømbransjen i dag. – Det er den perfekte stormen, og ut av den vokser neste generasjons strømselskap, sier daglig leder i Elekt, Arnt Inge Sæteren. Med neste generasjons strømselskap mener han transparente selskap som ikke bare leverer kilowattimene som forbrukerne trenger, men også hjelper kunden med å bruke strømmen når den er billigst, uten at det går utover komforten. – Strømbransjen har i dag årlige inntekter på 4 milliarder kroner for å selge strøm. Det er helt absurd. Det sier seg selv at de har tjent gode penger av å gjøre strømproduktet vanskelig å forstå. Dette stopper nå, konstanterer Sæteren og legger til: – Det er også et paradoks at norske strømkunder i stor grad finansierer aktiviteter som dør- og telefonsalg, som igjen lurer og plager kundene. Historisk bunnivå For å akselerere omstillingen av strømbransjen har Elekt bestemt seg for å senke prisen til et historisk bunnivå for varige strømtilbud. – Vi har senket prisen for strøm til spotpris + 1 øre. Det betyr at kunden betaler det samme som vi gjør for å kjøpe inn strømmen, pluss ett øre som dekker de variable kostnadene med selve strømleveransen. På den måten har vi ingen fortjeneste på strømsalg, og sånn skal det være, forteller Elekt-sjefen. Det betyr at det ikke lenger vil være betalingsvilje for produktet som strømbransjen i dag henter sine inntekter fra, noe som vil tvinge bransjen til omstilling hvor inntekter må hentes andre steder. Dette vil skape en sunnere og mer kundeorientert strømbransje til glede for alle strømkunder. Fortjenesten til Elekt kommer derimot fra den valgfrie tilleggsfunksjonen Elekt+. – Elekt+ koster ni kroner i måneden og er fylt med spennende funksjoner som hjelper kundene å spare penger på strøm og nettleie. Denne forretningsmodellen fungerer godt for oss fordi vi har effektiv drift, automatiserte prosesser og solide eiere i ryggen som deler vår visjon om en 100 prosent kundeorientert tilnærming til strømkundene, sier Sæteren. – Gjør det strømbransjen frykter mest Som eneste strømselskap med konsensjon fra Finanstilsynet har Elekt også et ekstra våpen som retter seg direkte mot de tradisjonelle strømselskapene, en fakturarobot. Med denne kan Elekt lese av hvor mye påslag dagens strømselskap tar fra kundens eksisterende strømavtale. For Sæteren er det ingen tvil, med fakturaroboten står dagens forretningsmodell i strømbransjen for fall. – Vi er den tradisjonelle strømbransjens mareritt. Denne tjenesten medfører at vi får en mer åpen og ærlig bransje ved at kundene får informasjonen de trenger for å gjøre et opplyst valg av strømleverandør. Nettopp derfor mener vi at dagens strømselskaper er borte om fem år, forfekter han. En halv million kunder innen 2026 Med slike spådommer følger også store ambisjoner. Elekt-sjefen mener de skal klare å nå en halv million kunder innen 2026. – Vi har med oss sterke investorer, teknologi-eksperter og et kompetent styret som alle ser behovet for nye standarder i strømbransjen. Vi tror at økt kunnskap og strøm til kostpris vil appelere bredt. 500.000 kunder innen fem år er absolutt oppnåelig, avslutter Arnt Inge Sæteren. |