Pressemelding
Statens vegvesen -
24.10.2014
Setter kontrollrekord i vinter
Statens vegvesen ruster seg for rekordinnsats mot tungbiler i Nord-Norge. Sesongens første kontroll viste at mange vogntog ikke er skodd for vinteren.
Økt kontrollinnsats ute på vegene, strengere krav til vinterutrustning og bruk av hjullås er blant tiltakene som skal gi tryggere veger og bedre framkommelighet. Statens vegvesen legger vekt på å kontrollere flest mulig vogntog før de kjører inn i Norge.
6 fikk kjøreforbud
Vinterens første storkontroll viste at det er mangler på mange av vogntogene. Tidligere denne uka ble 94 tunge kjøretøy kontrollert ved Kivilompolo på grensen mellom Norge og Finland. Av disse fikk 6 vogntog kjøreforbud på grunn av dårlige dekk. Fire av disse var utenlandske, mens to var norske. I tillegg ble det skrevet ut 25 gebyrer for mangler ved dekk og kjettinger. Seks av ti kjøretøy som ble kontrollert, var utenlandske.
- Kontrollen viser at det er for mange kjøretøy som fortsatt ikke har fått på dekk for kjøring på vinterveger. Dette er noe vi i Statens vegvesen må følge opp med flere kontroller, fordi dette går ut over trafikksikkerheten til øvrige trafikanter og kan medføre framkommelighetsproblemer, sier Sten-Kristian Berg som er fagkoordinator i utekontrollseksjonen og deltok i kontrollen på riksveg 93 i Finnmark.
E6 stengt
Vogntog har skapt framkommelighetsproblemer flere steder i landsdelen denne uka. Onsdag var E6 stengt i flere timer like nord for grensen mot Nord-Trøndelag etter at seks vogntog havnet på tvers av vegen.
Observasjoner gjort av kontrollørene fra Statens vegvesen som kom til stedet viste at heller ikke her var alle vogntogene skodd for kjøring på vinterføre.
Økt innsats
Statens vegvesen legger opp til rekordhøy kontrollaktivitet denne vinteren. Antall kontrollører av tunge kjøretøy økes gradvis i hele landet, også i Nord-Norge. Utekontrollseksjonen i Region nord skal i løpet av kort tid styrkes med 6-8 kontrollører, noe som øke kontrollkapasiteten for tunge kjøretøy betraktelig.
Kontroll av tunge kjøretøy skal i tida framover rettes spesielt mot grenseoverganger og flaskehalser der det erfaringsmessig kan oppstå problemer.
I tillegg til å kontrollere vinterutrustningen, kontrollerer Statens vegvesen at vogntogene har papirene i orden. Dette blant annet for å avdekke utenlandske kjøretøy som driver ulovlig transport i landet. Hensikten er å sikre like konkurranseforhold i transportbransjen.
Nye krav og tiltak
Det er ventet at Stortinget i løpet av kort tid vil gjøre en lovendring som utvider adgangen til å bruke hjullås for å hindre kjøretøy med mangelfull utrusting å kjøre videre. Statens vegvesen Region nord har anskaffet hjullås og er klar til å bruke disse når det er nødvendig for å ivareta sikkerheten og framkommeligheten på vegene.
Fra nyttår blir det også innført krav om vinterdekk på tilhenger og obligatorisk bompengebrikke.
Økt kontrollinnsats ute på vegene, strengere krav til vinterutrustning og bruk av hjullås er blant tiltakene som skal gi tryggere veger og bedre framkommelighet. Statens vegvesen legger vekt på å kontrollere flest mulig vogntog før de kjører inn i Norge.
6 fikk kjøreforbud
Vinterens første storkontroll viste at det er mangler på mange av vogntogene. Tidligere denne uka ble 94 tunge kjøretøy kontrollert ved Kivilompolo på grensen mellom Norge og Finland. Av disse fikk 6 vogntog kjøreforbud på grunn av dårlige dekk. Fire av disse var utenlandske, mens to var norske. I tillegg ble det skrevet ut 25 gebyrer for mangler ved dekk og kjettinger. Seks av ti kjøretøy som ble kontrollert, var utenlandske.
- Kontrollen viser at det er for mange kjøretøy som fortsatt ikke har fått på dekk for kjøring på vinterveger. Dette er noe vi i Statens vegvesen må følge opp med flere kontroller, fordi dette går ut over trafikksikkerheten til øvrige trafikanter og kan medføre framkommelighetsproblemer, sier Sten-Kristian Berg som er fagkoordinator i utekontrollseksjonen og deltok i kontrollen på riksveg 93 i Finnmark.
E6 stengt
Vogntog har skapt framkommelighetsproblemer flere steder i landsdelen denne uka. Onsdag var E6 stengt i flere timer like nord for grensen mot Nord-Trøndelag etter at seks vogntog havnet på tvers av vegen.
Observasjoner gjort av kontrollørene fra Statens vegvesen som kom til stedet viste at heller ikke her var alle vogntogene skodd for kjøring på vinterføre.
Økt innsats
Statens vegvesen legger opp til rekordhøy kontrollaktivitet denne vinteren. Antall kontrollører av tunge kjøretøy økes gradvis i hele landet, også i Nord-Norge. Utekontrollseksjonen i Region nord skal i løpet av kort tid styrkes med 6-8 kontrollører, noe som øke kontrollkapasiteten for tunge kjøretøy betraktelig.
Kontroll av tunge kjøretøy skal i tida framover rettes spesielt mot grenseoverganger og flaskehalser der det erfaringsmessig kan oppstå problemer.
I tillegg til å kontrollere vinterutrustningen, kontrollerer Statens vegvesen at vogntogene har papirene i orden. Dette blant annet for å avdekke utenlandske kjøretøy som driver ulovlig transport i landet. Hensikten er å sikre like konkurranseforhold i transportbransjen.
Nye krav og tiltak
Det er ventet at Stortinget i løpet av kort tid vil gjøre en lovendring som utvider adgangen til å bruke hjullås for å hindre kjøretøy med mangelfull utrusting å kjøre videre. Statens vegvesen Region nord har anskaffet hjullås og er klar til å bruke disse når det er nødvendig for å ivareta sikkerheten og framkommeligheten på vegene.
Fra nyttår blir det også innført krav om vinterdekk på tilhenger og obligatorisk bompengebrikke.