Pressemelding
Redningsselskapet -
02.08.2013
Sikker sjøglede
Norge er et ferieparadis for båtfolk, spesielt når været har vært så bra som i sommer. Båtfolket vet å nyte sommeren. Mitt inntrykk er at de aller fleste som ferdes på sjøen i Norge viser godt sjøvett. Men dessverre har vi også i år sett alvorlige ulykker med fritidsbåter.
Kronikk av Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet
Rekordmange har vært på sjøen i sommer– aldri før har vi sett så mange seile, putre, dorge, ankre opp og ro av gårde som i år. Redningsskøytene har stått på dag og natt – dratt folk av skjær, fylt på diesel, tatt ut tau av propeller og gitt folk råd og vink til hvordan turen kan fortsette videre. Men vi i Redningsselskapet opplever også de turene som ikke går bra. Når vi ser alvorlige skader, og liv går tapt.
Redningsselskapet gjennomførte i juni en undersøkelse rundt nordmenns bruk av flytevest. Undersøkelsen ble gjort overfor et landsrepresentativt tverrsnitt av Norges befolkning på 18 år og oppover. Resultatene viste at bare 65 prosent av dem som ferdes i åpen båt alltid bruker flytevest. 27 prosent bruker det av og til. Samtidig har 61 prosent av alle som omkommer på sjøen ikke på seg vest, i følge en undersøkelse fra Sjøfartsdirektoratet i 2011. Blant 16 prosent av de omkomne er det ukjent hvorvidt de hadde på seg flyteutstyr eller ei. Målet vårt er at alle i åpen båt i fart skal ha vesten på.
Forebyggende arbeid gir resultater og vi ser at barn og ungdom er flinke til å bruke vest. De har også en positiv påvirkning på foreldre og andre voksne. Men det viser seg at det er vanskelig å få godt voksne menn til å ta på seg vesten, og denne gruppa er dessverre overrepresentert i antall drukninger i Norge.
Første halvår i år har ti personer omkommet fra åpen fritidsbåt. Åtte av dem brukte ikke vest. Vi tror at flere av disse ville overlevd om de hadde brukt flyteplagg.
I tillegg er fart og alkohol viktige årsaker til alvorlige ulykker i båt. 92.2 prosent av alle omkomne på sjøen mellom 2002 og 2011 som var alkoholpåvirket, manglet også vest. Det er en tydelig sammenheng mellom alkohol og ulykker knyttet til sammenstøt i høy fart. I Redningsselskapet ønsker vi at Politiet får større kapasitet til å foreta stikkontroller på sjøen. Politiet disponerer kun rundt 50 fartøy hvert år til patruljering langs hele norskekysten, og da oppleves sannsynligheten for å «bli tatt» med høy fart eller promille som liten.
Samtidig lever vi i Redningsselskapet med vissheten om at vi kunne reddet flere hvert år, dersom vi hadde flere redningsfartøy.
Over ett år siden leverte sentrale aktører i bransjen sine innspill til hvordan sjøen kan bli tryggere til Nærings- og Handelsdepartementet. Hovedkonklusjonen for hvordan man kan styrke sikkerhet på sjøen var klar: Styrke regelverket, styrke oppfølgingen av regelverket, og satse mer på forebygging. Lovgiving og forebygging er gjensidig avhengig av hverandre. Med klare regler vil våre informasjonskampanjer virke bedre. Selv om vi de siste årene har klart å styrke kunnskapen og lykkes godt med forebygging er rapporten klar på at dette alene ikke vil nå helt i mål. Vi trenger også økt kapasitet. Med flere redningsskøyter kunne vi hjulpet mange flere.
Redningsselskapet ber nå myndighetene om et felles løft for å styrke det forebyggende og den frivillige innsatsen til sjøs. Vi vet at kunnskap endrer holdninger.
Hver og en av oss kan også bidra til vår egen sikkerhet. Sørg for å ha vesten på i fart. Planlegg turen. Vedlikehold båten din godt, og ha alltid ekstrautstyr om bord. Kjør aldri båt når du er beruset. Sørg for at du får varslet om du er i nød.
Ekte sjøglede for alle er vårt mål. Du kan bidra litt. Vi i Redningsselskapet skal gjøre alt vi kan. Med litt ekstra innsats fra myndighetene i tillegg kan vi sørge for at enda flere kommer seg trygt hjem. Fortsatt god sommer!
Kronikk av Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet
Rekordmange har vært på sjøen i sommer– aldri før har vi sett så mange seile, putre, dorge, ankre opp og ro av gårde som i år. Redningsskøytene har stått på dag og natt – dratt folk av skjær, fylt på diesel, tatt ut tau av propeller og gitt folk råd og vink til hvordan turen kan fortsette videre. Men vi i Redningsselskapet opplever også de turene som ikke går bra. Når vi ser alvorlige skader, og liv går tapt.
Redningsselskapet gjennomførte i juni en undersøkelse rundt nordmenns bruk av flytevest. Undersøkelsen ble gjort overfor et landsrepresentativt tverrsnitt av Norges befolkning på 18 år og oppover. Resultatene viste at bare 65 prosent av dem som ferdes i åpen båt alltid bruker flytevest. 27 prosent bruker det av og til. Samtidig har 61 prosent av alle som omkommer på sjøen ikke på seg vest, i følge en undersøkelse fra Sjøfartsdirektoratet i 2011. Blant 16 prosent av de omkomne er det ukjent hvorvidt de hadde på seg flyteutstyr eller ei. Målet vårt er at alle i åpen båt i fart skal ha vesten på.
Forebyggende arbeid gir resultater og vi ser at barn og ungdom er flinke til å bruke vest. De har også en positiv påvirkning på foreldre og andre voksne. Men det viser seg at det er vanskelig å få godt voksne menn til å ta på seg vesten, og denne gruppa er dessverre overrepresentert i antall drukninger i Norge.
Første halvår i år har ti personer omkommet fra åpen fritidsbåt. Åtte av dem brukte ikke vest. Vi tror at flere av disse ville overlevd om de hadde brukt flyteplagg.
I tillegg er fart og alkohol viktige årsaker til alvorlige ulykker i båt. 92.2 prosent av alle omkomne på sjøen mellom 2002 og 2011 som var alkoholpåvirket, manglet også vest. Det er en tydelig sammenheng mellom alkohol og ulykker knyttet til sammenstøt i høy fart. I Redningsselskapet ønsker vi at Politiet får større kapasitet til å foreta stikkontroller på sjøen. Politiet disponerer kun rundt 50 fartøy hvert år til patruljering langs hele norskekysten, og da oppleves sannsynligheten for å «bli tatt» med høy fart eller promille som liten.
Samtidig lever vi i Redningsselskapet med vissheten om at vi kunne reddet flere hvert år, dersom vi hadde flere redningsfartøy.
Over ett år siden leverte sentrale aktører i bransjen sine innspill til hvordan sjøen kan bli tryggere til Nærings- og Handelsdepartementet. Hovedkonklusjonen for hvordan man kan styrke sikkerhet på sjøen var klar: Styrke regelverket, styrke oppfølgingen av regelverket, og satse mer på forebygging. Lovgiving og forebygging er gjensidig avhengig av hverandre. Med klare regler vil våre informasjonskampanjer virke bedre. Selv om vi de siste årene har klart å styrke kunnskapen og lykkes godt med forebygging er rapporten klar på at dette alene ikke vil nå helt i mål. Vi trenger også økt kapasitet. Med flere redningsskøyter kunne vi hjulpet mange flere.
Redningsselskapet ber nå myndighetene om et felles løft for å styrke det forebyggende og den frivillige innsatsen til sjøs. Vi vet at kunnskap endrer holdninger.
Hver og en av oss kan også bidra til vår egen sikkerhet. Sørg for å ha vesten på i fart. Planlegg turen. Vedlikehold båten din godt, og ha alltid ekstrautstyr om bord. Kjør aldri båt når du er beruset. Sørg for at du får varslet om du er i nød.
Ekte sjøglede for alle er vårt mål. Du kan bidra litt. Vi i Redningsselskapet skal gjøre alt vi kan. Med litt ekstra innsats fra myndighetene i tillegg kan vi sørge for at enda flere kommer seg trygt hjem. Fortsatt god sommer!