Pressemelding
Senterpartiet -
25.04.2008
Sikrer kristendomskunnskap størst plass i nytt fag
- Kristendom skal fortsatt utgjøre den kvantitativt største andelen av lærestoffet i det nye Religion, livssyn og etikk-faget, sier Inger S. Enger, utdanningspolitisk talskvinne i Senterpartiet.
Regjeringens forslag til endringer i dagens KRL-fag ble fremmet i statsråd i dag.
Senterpartiet har vært opptatt av, og fått gjennomslag for, å holde på en lovforankring av faget.
- Jeg er fornøyd med at Regjeringens forslag nå innebærer vesentlige endringer fra det forslaget som ble sendt på høring i fjor høst, sier Enger, som peker på at en av endringene i lovteksten er at den eksplisitt nevner kjennskap til kristendommen og kjennskap til kristendommens kulturhistoriske betydning.
- Vi i Sp har først og fremst vært opptatt av fagets innhold. Det må reflektere den stilling som kristendommen har her i landet, sier Enger.
Hun understreker at det fortsatt vil være rom for lokale variasjoner i den praktiske fordelingen av hovedemner i faget for å oppfylle målene i læreplanen.
- Den foreslåtte navneendringen på faget vil praktisk sett gi et bedre samsvar gjennom utdanningsløpet, sier Enger, som også henviser til at Bispemøtet ikke mener fagets navn er et stort og avgjørende spørsmål.
Regjeringens forslag til endringer i dagens KRL-fag ble fremmet i statsråd i dag.
Senterpartiet har vært opptatt av, og fått gjennomslag for, å holde på en lovforankring av faget.
- Jeg er fornøyd med at Regjeringens forslag nå innebærer vesentlige endringer fra det forslaget som ble sendt på høring i fjor høst, sier Enger, som peker på at en av endringene i lovteksten er at den eksplisitt nevner kjennskap til kristendommen og kjennskap til kristendommens kulturhistoriske betydning.
- Vi i Sp har først og fremst vært opptatt av fagets innhold. Det må reflektere den stilling som kristendommen har her i landet, sier Enger.
Hun understreker at det fortsatt vil være rom for lokale variasjoner i den praktiske fordelingen av hovedemner i faget for å oppfylle målene i læreplanen.
- Den foreslåtte navneendringen på faget vil praktisk sett gi et bedre samsvar gjennom utdanningsløpet, sier Enger, som også henviser til at Bispemøtet ikke mener fagets navn er et stort og avgjørende spørsmål.