Pressemelding
NAF Norges Automobil-Forbund -
15.05.2007
Skal bilistene betale for regjeringens miljøsatsning?
NAF er glade for at regjeringen reduserer avgiften på E 85-biler og setter krav til innblanding av biodrivstoff. Det er likevel skuffende at bilistene ender opp med regningen.
I revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem i dag, legger regjeringen opp til en økt satsning på miljøvennlig persontransport. Blant forslagene er et krav om at 5 % av alt drivstoff skal være biologisk produsert innen 2009. For å øke etterspørselen etter slikt drivstoff senker regjeringen samtidig engangsavgiften for såkalte E 85-biler med 10.000,-.
Begge disse tiltakene er viktige skritt i riktig retning, og vil bidra til å redusere norske klimautslipp fra veitrafikken. Problemet er at biodrivstoff koster mer å produsere enn vanlig drivstoff. Det vil si at kravet om innblanding av biodrivstoff fører til dyrere bensin for forbrukerne (10-20 øre mer pr. liter). Uten at et slikt krav følges av en bensinavgiftsreduksjon for lavinnblandet biodrivstoff, vil det medføre økte kostnader for forbrukerne, og økte inntekter til staten.
- Det er bra at at regjeringen satser på miljøvennlig drivstoff, men vi går ikke med på at våre medlemmer blir sittende med regningen, uttaler administrerende direktør i NAF, Jan Johansen. – Vi vil gjerne bidra til å fremme bruken av biodrivstoff for å redusere klimautslippene fra veitrafikken. Men da må regjeringen ikke bare stille krav, men også gi oss bilister incentiver til å velge riktig, sier Johansen.
Norsk Petroleumsinstitutt har beregnet at staten kan tjene så mye som 90 millioner i året på å kreve biodrivstoff-innblanding, ettersom man bruker litt mer av dette drivstoffet enn vanlig bensin under kjøring. – Å kreve at bilistene betaler for regjeringens miljøsatsning - samtidig som staten tjener penger på det – er direkte dobbeltmoral, avslutter Johansen.
I tillegg er det bevilget 300 friske millioner til sikring av tunnelene i Vestfold. Dette er svært positivt, og betyr at andre veiprosjekter ikke må utsettes på grunn av Vegvesenets slurv i Hanekleivsaken. Det er også satt av ekstra midler til økt kollektivsatsing i storbyene, noe NAF også ser som et viktig tiltak både for fremkommeligheten og miljøet.
I revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem i dag, legger regjeringen opp til en økt satsning på miljøvennlig persontransport. Blant forslagene er et krav om at 5 % av alt drivstoff skal være biologisk produsert innen 2009. For å øke etterspørselen etter slikt drivstoff senker regjeringen samtidig engangsavgiften for såkalte E 85-biler med 10.000,-.
Begge disse tiltakene er viktige skritt i riktig retning, og vil bidra til å redusere norske klimautslipp fra veitrafikken. Problemet er at biodrivstoff koster mer å produsere enn vanlig drivstoff. Det vil si at kravet om innblanding av biodrivstoff fører til dyrere bensin for forbrukerne (10-20 øre mer pr. liter). Uten at et slikt krav følges av en bensinavgiftsreduksjon for lavinnblandet biodrivstoff, vil det medføre økte kostnader for forbrukerne, og økte inntekter til staten.
- Det er bra at at regjeringen satser på miljøvennlig drivstoff, men vi går ikke med på at våre medlemmer blir sittende med regningen, uttaler administrerende direktør i NAF, Jan Johansen. – Vi vil gjerne bidra til å fremme bruken av biodrivstoff for å redusere klimautslippene fra veitrafikken. Men da må regjeringen ikke bare stille krav, men også gi oss bilister incentiver til å velge riktig, sier Johansen.
Norsk Petroleumsinstitutt har beregnet at staten kan tjene så mye som 90 millioner i året på å kreve biodrivstoff-innblanding, ettersom man bruker litt mer av dette drivstoffet enn vanlig bensin under kjøring. – Å kreve at bilistene betaler for regjeringens miljøsatsning - samtidig som staten tjener penger på det – er direkte dobbeltmoral, avslutter Johansen.
I tillegg er det bevilget 300 friske millioner til sikring av tunnelene i Vestfold. Dette er svært positivt, og betyr at andre veiprosjekter ikke må utsettes på grunn av Vegvesenets slurv i Hanekleivsaken. Det er også satt av ekstra midler til økt kollektivsatsing i storbyene, noe NAF også ser som et viktig tiltak både for fremkommeligheten og miljøet.