Pressemelding

Per Tore Schjelderup Medlem Nordkapp Fremskrittsparti - 18.05.2009

Skarvbergtunellen en dødsfelle?

Så har det skjedd en lastebil kollidcrte med fjellveggen i Norges sikreste tunnel med det resultat at den tok fyr og en person omkom. Må det samme skje i Skarvbergtunellen før myndighetene forstår av den er Norges dårligste og farligste tunell.
Nordkappsamfunnet står nå foran en av de viktigste sesongene der 200000 mennesker besøker Nordkapp og halvparten av disse kommer kjørende etter E69 og må dermed kjøre gjennom Skarvbergtunellen.
Skulle det skje en brann i Skarvbergtunellen er kjøredistansen for brann- og ambulansebiler på 80 kilometer uansett om de kjører fra Honningsvåg eller Lakselv noe som tilsvarer en kjøretid på en time. Det betyr at det vil skje store skader inne i tunellen og at det sansynligvis er så stor varme inne i tunnelen at det er umulig å kjøre inn for å berge mennesker og materiell. I en tunellbrann kan det bli opp til 1600 grader inne i tunellen og da må en kjøle ned tunellen for å komme inn til ulykkesstedet.

Skulle Skarvbergtunellen bli stengt på grunn av en brann i Nordkappsesongen kan en risikere at flere tusen mennesker bli sittende fast på Magerøya og ikke kommer seg noen steder. Hvem skal da ta regninga for erstatning til disse flere tusen menneskene.
Skarvbergtunellen er også den viktigste veien for å få frem forsyninger til Nordkappsamfunnet og ved en langvarig stenging av denne tunellen vil det raskt blir fritt for forsyninger på Magerøya.
I dag er det ingen krisebredskap for en brann i Skarvbergtunellen og det vil ta lang tid å få frem forsyninger til Magerøya. Nærmeste fergekai som kan ta trafikk til Magerøya ligger i Lerresfjord utenfor Alta og da har en seilingstid på nærmere 12 timer før en er i Honningsvåg med ferge. Problemet i Honningsvåg er bare at fergekaia i Storbukt ikke er vedlikeholdt på flere år og dermed er det ikke sikkert at den kan ta i mot noen ferge på kort varsel.

I Nasjonal Transport Plan som er lagt fram denne våren er det bevilget penger til ny Skarvbergtunell men disse pengene kommer ikke før i perioden 2015-2019. Vil virkelig den norske stat gamble med ryktet til Norge og Nordkapp. Det vil være en meget dårlig reklame for turistnorge og en katastrofe for Nordkappsamfunnet med en brann i Skarvbergtunellen. I lys av dette krever Nordkapp Fremskrittsparti at samferdselsministeren tar ansvar og gjør noe med Skarvbergtunellen før det skjer en katastrofe som ødelegger ryktet til Nordkapp og turistnorge.

Honningsvåg 18. mai 2009
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS