Pressemelding

Sigurd Berg-Hansen - 10.06.2009

SKARVBERGTUNNELEN EN DØDSFELLE ?

Medlem av Nordkapp Fremskrittsparti Per Tore Schelderup har i Finnmark Dagblad og Finnmarksposten forleden et innlegg om ”dødsfellen” Skarvbergtunnelen.
Jeg slutter meg helt til hans påstander og synspunkter.

Imidlertid er det et annet lys i Skarvbergtunnelen som kan sammenlignes med andre tunneler i Kongerike Norge med samme problem.

Brannsjefen i Stryn krever at riksvei 15 Strynefjellsveien (3 tunneler) utvides snarest. Med bl.a krabbefelt og overbygg. Ingenting har skjedd. Og nå kommer vi til rosinen i pølsen. Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern gir Stryn Brannvesen kritikk fordi de ikke har ilagt sanksjoner mot tunneleier Statens Vegvesen etter at pålegg som er gitt ikke blitt utbedret innen fristen. Sanksjonsmidlene kan være dagsbøter eller stenging av tunnelene.

Etter det jeg erfarer har Porsanger Kommune ”gitt” en del pålegg med hensyn til brannslukningsmateriell m.v. på Skarvbergtunnelen som ikke er etterkommet.

Regionsjef Torbjørn Neumark har flere ganger uttalt at hvis Nordkapp kommunestyret gikk inn for forlengelse på bompengeinnkreving på Fatima ville ”ny” Skarvbergtunnel være påbegynt. Dette er politikk hvor regionsjefen burde holde seg langt unna.

Dersom det skulle være aktuelt må bomstasjonen på Veidnes flyttes til Hønsa idet angjeldende tunnel som kjent ligger i Porsanger kommune. Etter at Fatima er nedbetalt må det være en selvfølge at kommunens innbyggere kan bevege seg fritt innen kommunens grense.

Porsanger kommune har nå en gylden anledning å gi den frittalende regionsjef dagsbøter som svir slik at i hvert fall brannslukningsmateriell må tas fram. Neste signal til Statens Vegvesen og sentrale myndigheter vil være varsel om stenging.

Sigurd Berg-Hansen

Kilde : VG 21.10.2008 med ref. avisen Fjordingen
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS