Fra 1. juli tar alle ladeoperatørene betalt for hver kilowattime (kWh) du lader på hurtig- og lynladerne. Borte er kompliserte prismodeller med minuttakst for lading.
- Dette er bra og noe vi i NAF har kjempet for lenge. Kilowattime er det nye litersmålet og gjør at elbilistene nå faktisk kan sammenligne ladeprisene. Men det stiller også krav til at vi oppfører oss på ladeplassene, sier Sødal.
De aller fleste elbilene lader tregt etter at bilen har ladet til 80 prosent på batteriet. Dette skjer fordi bilene er programmert til å beskytte batteripakken under ladingen. Det kan faktisk ta like lang tid å lade de siste 20 prosentene som de første 80 prosentene.
- Når bilen din har ladet til 80 prosent, er det på tide å avslutte ladingen og flytte bilen fra ladestolpen, rådgir Nils Sødal. - Det gjelder å slippe til andre når du har fått nok strøm på tanken, fortsetter han.
Velg riktig lader til din bil
Det kommer stadig flere lynladere på ladestasjonene rundt om i både Norge og Europa. Disse kan levere en effekt på inntil 350 kilowatt, men du får ikke glede av dette hvis bilen din ikke takler å ta imot så mye strøm.
- Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader. Det er dessuten bortkastede penger. Lynladeren koster gjerne mer enn ladere med lavere effekt, sier Sødal.
Du må kanskje bruke litt tid på å sjekke, men et godt råd er å bruke den ladestasjonen som passer bilen din best.
Forlat ladeplassen slik du vil at den skal være når du kommer
Hurtigladere har innebygde kabler som på en bensinpumpe. Når du er ferdig med å lade, skal kabelen henges skikkelig på plass i ladestasjonen.
Er det noe som er ødelagt eller ikke virker skikkelig, bør du ta deg bryet med å varsle eieren av ladestasjonen.
Husk også at søppelbøtter er til for å brukes på ladestasjonene.
- Så lenge vi har manko på ladere i Norge, er det viktig at vi tar hensyn til hverandre. Da vil ladekøene bli kortere og flere bli fornøyde med ferieturen, avslutter Nils Sødal.
|