Det sier IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring, Tron Ingebrigtsen.
Ifølge Økokrim har antallet anmeldelser for digitale bedragerier økt med 60 prosent de siste ti årene, og de forventer at utviklingen bare fortsetter.
Hos Tenerity ser de omfanget av sakene. De hjelper forsikringskunder over hele landet som er utsatt for digital svindel.
- Du skal være rimelig skeptisk for å avsløre de beste svindlerforsøkene vi ser akkurat nå, sier Tina Jerstad i Tenerity.
Gedigne automatiske utsendelser
Automatisering gjør at svindlerne kan jobbe raskere og nå ut til flere. Jo flere de når, jo flere klarer de å lure. En automatisert svindelmetode er ofte knyttet til hendelser i hverdagen din som gjør deg lettere å lure.
- Rundt skattemeldingstider kan det komme en SMS som sier «logg inn med bankID her for å sjekke hva du får igjen på skatten». Rundt ferietider sendes det gjerne ut meldinger med noe slikt som «logg inn med BankID her for å bestille tid til nytt pass», sier Jerstad.
- SMS-svindel blir stadig mer brukt og i en undersøkelse Frende har fått utført sier hele 91 prosent av 1007 spurte nordmenn at de har blitt kontaktet av denne typen svindlere, sier Tron Ingebrigtsen. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat.
Kunstig intelligens prøver å lure deg
Selv om intelligensen er aldri så kunstig blir den stadig mer lik oss mennesker. Du kan for eksempel få en stemmemelding av noen som høres helt ut som broren din.
- Stemmen kan si noe sånt som «Jeg har mistet mobilen og trenger taxipenger. Jeg kommer meg ikke hjem! Kan du vippse 500 kroner til dette nummeret. Har lånt telefon av en kamerat?» Men det er en stemmekopi, laget av kunstig intelligens. Denne metoden er ikke veldig utbredt i Norge ennå, men vær oppmerksom hvis du plutselig begynner å få talemeldinger tilsendt med spørsmål om penger, sier Jerstad.
Såkalt generativ kunstig intelligens er en annen hjelper svindlerne bruker i 2024.
- ChatGPT er en slik app og den skriver perfekte tekster på to sekunder. Skrivefeilene, som ellers ville ha trigget alarmklokkene dine, er borte, sier Tron Ingebrigtsen i Frende.
Svindel på sosiale medier
Facebook er et annet sted du må passe på.
- Der er det tusenvis av svindelvarianter. Vi tror at direktemeldinger fra en hacket konto blir brukt mye i år også. Messenger er en kanal svindlerne elsker. Grunnen er at det er mye mer sannsynlig å få deg på kroken hvis meldingen kommer fra en du tror du kjenner, sier Tina Jerstad i Tenerity.
Det er BankIDen din de vil ha tak i nå
- Å lure oppegående mennesker til å gi svindlerne tilgang til BankIDen var en svindelmetode som traff Norge i 2019, sier Tron Ingebrigtsen i Frende Forsikring.
- Den gjorde at mange opplevde at bankkontoen ble tømt, sier han.
Tenerity sier at antallet saker der ofrene gir bort egen BankID har tidoblet seg på få år. Ofrene er helt uvitende om at de gir bort tilgangen til nettbanken sin.
- Jeg forstår godt at folk går i fella. Når telefonen viser at det er politiet som ringer, så svarer du. Når banken sender en melding og sier at de vil stoppe et svindelforsøk mot deg, så blir mange glade og gjør som de sier, sier Tina Jerstad.
- Men ha i bakhodet at det kan være lureri når noen ber deg oppgi BankID. Be om litt tid og si at du ringer dem opp igjen. Så ringer du dem som liksom ringte deg opp igjen, og sjekker om de faktisk har tatt kontakt med deg, sier Tron Ingebrigtsen.
De gode nyhetene
Alt er ikke bekmørkt. Her er noen positive trender for svindelåret 2024:
- Kunstig intelligens kan også brukes for å holde de kriminelle ute av systemene.
- Teleoperatørene jobber med å sperre for anrop fra svindelaktører. Dette vil redusere mengden falske SMSer og samtaler fra svindlere som maskerer avsender.
- Du er bedre beskyttet enn før hvis du går på en smell. Den nye finansavtaleloven gjør at bankkunder får dekket hele tapet, minus en egenandel, hvis de blir offer for svindel og misbruk av BankID. Egenandelen varierer ut fra hvor uaktsom du har vært.
- Politiet etterforsker svindelsaker. Jo flere anmeldelser de får, jo enklere er det å avsløre bander. Du bidrar til bekjempelse av nettkriminalitet ved å anmelde det du opplever.
- De to siste årene har antallet saker der uvedkommende kjøper varer eller låner penger i ditt navn gått kraftig ned.
|