I forrige uke rapporterte NTB at det kan bli slutt på at 110-sentralene tar imot nødmeldinger fra biler. Grunnen er at nesten alle meldingene er falske alarmer. Ecall har vært obligatorisk i biler fra 2018 og skal varsle nødetatene automatisk ved en ulykke.
- Det beste er at nødmeldingene går rett til 110-sentralene slik at utrykning kan skje raskt, sier Sødal. - Derfor er det viktig at vi bilister ikke bruker systemet til ordinær veihjelp, fortsetter han.
I følge AMK-sentralene er så mye som 70 prosent av Ecall-anropene fra bilister som tror de kan bruke SOS-knappen for å få vanlig veihjelp.
- Vi har forståelse for at så mange falske nødmeldinger stjeler viktig kapasitet fra AMK-sentralene, sier Sødal.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har foreslått at sykehusenes AMK-sentraler først skal få Ecall-meldinger etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.
- Hvis dette systemet blir innført, er det avgjørende at de som tar imot anropene reagerer raskt når det er en reell ulykke. Tid er viktig ved ulykker og da er det viktig at nødetatene rykker raskt ut, sier Nils Sødal.
|