Pressemelding
IF Skadeforsikring -
08.07.2015
Slik sikrer du båtmotoren
Hvert år stjeles hundrevis av påhengsmotorer fra norske fritidsbåter. Slik hindrer du at din motor blir den neste.
Fram til 1. juni var det blitt stjålet 200 påhengsmotorer i Norge, viser ferske tall fra Havnepolitiet. I hele fjor ble 570 motorer stjålet, året før 630.
– I fjor betalte forsikringsselskapene ut 72,5 millioner kroner etter tyveri av båter og båtutstyr, og ingenting tyder på at det blir mindre i år, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.
Organiserte båtbander fra Polen og Litauen har i mange år forsynt seg fra norske og svenske havner.
– Tyvene er dessverre svært raske og effektive. En natt ble seks påhengsmotorer stjålet på Vestlandet. Allerede på morgenkvisten ble bilen med motorene stanset i Sverige, sier leder Roar Isaksen i Havnepolitiet.
Overvåkning effektivt
Yamaha-motorer på 40 og 50 hestekrefter står øverst på tyvenes ønskeliste. I noen tilfeller har tyvene skåret bort hele akterspeilet på båten for å få tak i motoren.
Men det stjeles også motorer på 200-300 hestekrefter som veier godt over 200 kilo.
– Å demontere en stor motor kan være tidkrevende. Vi har hatt flere tilfeller der folk finner båten sin klargjort for tyveri. Bolter er løsnet og kabler klippet på flere båter i samme havn. Tyvene skal tydeligvis komme tilbake og hente motorene senere, sier Per Arne Strandenes, fagsjef for fritidsbåt i If.
Han mener tyvene blir stadig frekkere og mer kreative i sine metoder. Avsidesliggende og rolige steder der tyvene kan jobbe i fred, er mest utsatt.
– Overvåkede havner med nattevakt er uten tvil den beste måten å gardere seg mot tyverier. Har du båt på hytta og ikke er tilknyttet en havn, er det viktig at du sørger for hyppig tilsyn med båten. God belysning kan virke avskrekkende, sier Strandenes.
Merk og lås
For at ikke tyvene enkelt skal vippe av motoren, bør den boltes til skroget, råder If.
– Bruk også en FG-godkjent lås på påhengsmotoren, her finnes det flere typer. Båten bør også låses fast til brygga med en jernbeslått vaier og en kraftig hengelås, sier Strandenes.
Mange nyere motorer har fjernstyrt startsperre som gjør det umulig å starte motoren hvis man ikke har riktig nøkkel.
ID-merking av båt eller motor, kan virke avskrekkende og bidra til at tyvgodset blir funnet igjen.
– Tollvesen og politi i land som Polen og Tyskland er blitt flinke til å kontrollere biler og tilhengere på overfartssteder. De er opplært i å se etter Securmark-merking og melder fra til oss om de finner stjålne båtmotorer, sier Roar Isaksen i Havnepolitiet.
Hvis politiet stanser en bil full av påhengsmotorer, kan man konfiskere alle hvis man identifiserer én, sier han.
Ofte sender bandene ut folk for å rekognosere, og det er ikke nødvendigvis de samme som utfører tyveriet.
– Ta gjerne bilde med mobilen og varsle politiet hvis du ser mistenkelige personer eller kjøretøyer, oppfordrer Isaksen.
Fram til 1. juni var det blitt stjålet 200 påhengsmotorer i Norge, viser ferske tall fra Havnepolitiet. I hele fjor ble 570 motorer stjålet, året før 630.
– I fjor betalte forsikringsselskapene ut 72,5 millioner kroner etter tyveri av båter og båtutstyr, og ingenting tyder på at det blir mindre i år, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.
Organiserte båtbander fra Polen og Litauen har i mange år forsynt seg fra norske og svenske havner.
– Tyvene er dessverre svært raske og effektive. En natt ble seks påhengsmotorer stjålet på Vestlandet. Allerede på morgenkvisten ble bilen med motorene stanset i Sverige, sier leder Roar Isaksen i Havnepolitiet.
Overvåkning effektivt
Yamaha-motorer på 40 og 50 hestekrefter står øverst på tyvenes ønskeliste. I noen tilfeller har tyvene skåret bort hele akterspeilet på båten for å få tak i motoren.
Men det stjeles også motorer på 200-300 hestekrefter som veier godt over 200 kilo.
– Å demontere en stor motor kan være tidkrevende. Vi har hatt flere tilfeller der folk finner båten sin klargjort for tyveri. Bolter er løsnet og kabler klippet på flere båter i samme havn. Tyvene skal tydeligvis komme tilbake og hente motorene senere, sier Per Arne Strandenes, fagsjef for fritidsbåt i If.
Han mener tyvene blir stadig frekkere og mer kreative i sine metoder. Avsidesliggende og rolige steder der tyvene kan jobbe i fred, er mest utsatt.
– Overvåkede havner med nattevakt er uten tvil den beste måten å gardere seg mot tyverier. Har du båt på hytta og ikke er tilknyttet en havn, er det viktig at du sørger for hyppig tilsyn med båten. God belysning kan virke avskrekkende, sier Strandenes.
Merk og lås
For at ikke tyvene enkelt skal vippe av motoren, bør den boltes til skroget, råder If.
– Bruk også en FG-godkjent lås på påhengsmotoren, her finnes det flere typer. Båten bør også låses fast til brygga med en jernbeslått vaier og en kraftig hengelås, sier Strandenes.
Mange nyere motorer har fjernstyrt startsperre som gjør det umulig å starte motoren hvis man ikke har riktig nøkkel.
ID-merking av båt eller motor, kan virke avskrekkende og bidra til at tyvgodset blir funnet igjen.
– Tollvesen og politi i land som Polen og Tyskland er blitt flinke til å kontrollere biler og tilhengere på overfartssteder. De er opplært i å se etter Securmark-merking og melder fra til oss om de finner stjålne båtmotorer, sier Roar Isaksen i Havnepolitiet.
Hvis politiet stanser en bil full av påhengsmotorer, kan man konfiskere alle hvis man identifiserer én, sier han.
Ofte sender bandene ut folk for å rekognosere, og det er ikke nødvendigvis de samme som utfører tyveriet.
– Ta gjerne bilde med mobilen og varsle politiet hvis du ser mistenkelige personer eller kjøretøyer, oppfordrer Isaksen.