Pressemelding

NAF - 21.11.2024

Slik tar du vare på elbil-batteriet i kulda

- Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

NAF

Kortere rekkevidde om vinteren er en kjent bekymring for de fleste elbilister, men enkle grep i den kalde årstiden kan hjelpe deg å bevare mest mulig av batteriets kapasitet. Ved å forvarme batteriet før du kjører, øker du rekkevidden og unngår unødvendig batterislitasje.  

- Kulde i seg selv er ikke et problem for elbilens batteri, men det fungerer best når det har en god arbeidstemperatur. Hvis batteriet er kaldt og belastes hardt, kan det oppstå små skader i cellene som reduserer kapasiteten. Ved å forvarme batteriet før avreise, reduserer du faren for dette betydelig, sier Svendsen.  

- Klattlad gjerne! 

En viktig årsak til slitasje på elbilbatteriene er at mange venter med å lade batteriet til det nærmer seg tomt, for så å lade det helt fullt. Denne påkjenningen på kjemien i batteriet kan bidra til at det slites mer. 

- Derfor bør du smålade bilen, gjerne hver dag. Dette skader ikke batteriet så lenge du holder deg til produsentens anbefalte ladegrense eller lavere. Det er også lurt å la bilen være plugget til når den er parkert over litt tid, for eksempel når du har parkert den for kvelden, sier Svendsen.  

Ved å lade bilen når strømmen er billigst, ofte på kveld og natt, kan man spare utgifter til strøm.  

- Vi i NAF anbefaler at du lader når strømmen er billigst. Dette kan man styre enten via appen til ladeboksen, i bilens app eller ved å stille det inn på bilens skjerm, sier Svendsen.   

Hold deg til ladegrensen i det daglige  

De fleste bilprodusenter oppgir en grense for hvor fullt et batteri skal lades til vanlig. Ofte er dette 80 prosent, men det kan variere fra bilmerke til bilmerke. I bilens infotainment-system, eller app, kan man styre hvor fullt du vil batteriet skal lades opp.  

- Hvis du bare småkjører, kan du fint bruke en lavere grense i det daglige. Nå på vinteren er det lurt å ta høyde for hvor mye kortere rekkevidde din bil har. Hvis du er usikker, kan du bruke NAFs tester til å sjekke rekkeviddetapet på de fleste nyere elbiler. Og når du skal på langtur er det selvsagt helt greit å fullade bilen for å utnytte batteriets fulle kapasitet, sier Svendsen.  

NAFs tips til vinterlading 

  1. Forvarm bilen før du kjører. Det skåner batteriet og gir deg bedre rekkevidde 
  2. Hold deg til produsentens ladegrense. Normalt 80 prosent. 
  3. Lad heller ofte og lite enn mye og sjelden. Det kan være med å beskytte batteriet mot slitasje 
  4. Bruk bilens eller ladeboksens app til å styre når på døgnet du lader. Hvis du ikke trenger fullt batteri, kan du ofte få ladet så mye du trenger de timene strømmen er billigst 
  5. Ikke la batteriet stå helt tomt eller helt fulladet over tid. Skal bilen stå parkert lenge, kan du sette ladegrensen på 50 prosent og koble bilen til strøm. Da kan bilen vedlikeholdslades etter hvert som batteriet tømmes.

LENKE: Her er oversikten over elbilenes rekkeviddetap på vinteren: https://www.naf.no/bilguiden/elbiler-i-norge  

 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS