Nesten halvparten av alle elbileiere oppgir at de er flinke til å planlegge kjøreturen og ladestopp i forkant av at de legger ut på biltur. Det viser en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Zaptec. I vinter har det likevel blitt meldt om lengre ladekøer på ladestasjoner, og det er et kjent faktum at elbiler får kortere rekkevidde på vinteren, som igjen øker behovet for lading når man er på tur. Med et påskevær som er spådd til å ligge på -2 til +3 grader de fleste steder i landet, kan det være lurt å planlegge turen til hytta og ladestoppene det medfører.
Ikke lad bilen til mer enn 80 prosent på en hurtiglader
Når du først stopper for å lade, kan det være greit å huske på noen tips som gjør ladeopplevelsen bedre for alle, inkludert de som står i kø, påpeker elbilekspert Krister Riis Falch. Han har bakgrunn som bilmekaniker og har jobbet i bilbransjen i mange år. De siste årene har han drevet YouTube-kanalen Kris Rifa, der han prøvekjører og tester ulike elbiler på ulikt føre.
– Det kan være greit å huske på at du ikke trenger å kaste bort tiden din på å lade bilen til mer enn 80 prosent på en hurtiglader. Du vil lade saktere, det sliter på batteriet, og du vil skape unødvendig kø for de bak deg. Da er det bedre å stoppe en ekstra gang og lade de ekstra prosentene mellom 50-70. Hvis alle skal lade til 100 prosent er det ingen som kommer frem, sier Falch.
Han forklarer at elbiler har en ladekurve som går fra 0 til 100 prosent batteri, og at batteriet er mest mottakelig for energi og lader raskere i starten av ladekurven, altså når batteriet er nært 0. Jo fullere batteriet er, jo mindre hastighet lader det med.
Ikke oppta ladere med høyere effekt enn det bilen din kan motta
Falch påpeker at det også er fint å passe på at du ikke opptar ladere som kan levere mer effekt enn bilen din kan ta imot. Vit ladehastighetsbegrensningen på bilen din og ikke velg en 200 kW lader hvis bilen din kun tar 50 kW.
Kan du spare batteri på å kjøre saktere eller skru av varmen i bilen?
– Vi får spørsmål fra våre kunder om det å kjøre saktere eller skru av varmeapparatet i bilen og heller ha på ratt- og setevarmer, sparer energi og gir bedre rekkevidde når de er på lengre turer. Men med mindre det er stor avstand mellom ladere og du rett og slett ikke har muligheten til å lade, så vil du spare mer tid på å ta et ekstra ladestopp i 10 minutter og ha det behagelig i bilen, enn å fryse og bruke lenger tid på kjøringen, forklarer Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.
Hvis det er hytta du er på vei til, vil det beste være å ha en hjemmelader montert der også, slik at du ikke er like avhengig av å stoppe på veien, men kan lade når du kommer frem.
Forvarm batteriet, hvis du kan
For å få ladet elbilen med maks effekt selv når det er kaldt, gjelder det å lade bilen når batteriet er varmt. Dette gjelder spesielt hvis du må hurtiglade.
– Elbilbatteriet har en ideell temperatur på 25-35 grader, men det er få elbileiere som er klar over dette og kun noen få bilmerker viser batteritemperaturen. Et triks er å forvarme batteriet før du skal lade, men da må du sette deg inn i hvordan dette skal gjøres for din bil og om den i det hele tatt har den muligheten, sier Falch.
En av fire elbileiere oppgir i Zaptecs undersøkelse at de forvarmer batteriet før de skal på tur, slik at bilen raskere blir klar for lading. Med forvarming vil batteriet varmes opp automatisk før du ankommer en ladestasjon, som gjør at du får ladet med høyere effekt. Det fungerer vanligvis slik at du velger en lader i navigasjonssystemet når du begynner å kjøre, og så regner bilen ut hvor mye strøm den vil ha ved ladestoppet og hvor mye den trenger for å komme seg til din satte destinasjon, slik at batteriet er klart til lading når du stopper.
Også ved hjemmelading kan det være lurt å sette bilen til lading med en gang du er tilbake fra en kjøretur.
– Når du hjemmelader er du ikke like avhengig av batteritemperaturen fordi du kan lade på lavere hastighet over lenger tid. Men hvis du skal stå parkert ute på hytta over en lengre periode vil det være lurt å la laderen stå koblet til bilen, slik at bilbatteriet blir ladet langsomt opp. Når batteriet er ferdig ladet, stopper ladingen, men om batterinivået synker vil bilen kunne starte lading igjen siden den er koblet til en ladeboks, forteller Økland.
|