Sammenlignet med i fjor er det små endringer i den gjennomsnittlige standpunktkarakteren i de enkelte fagene. I flertallet av fagene er karakteren uendret fra skoleåret 2022-2023 til 2023-2024.
Standpunktkarakterene gikk opp i mange fag under koronapandemien, og etter pandemien har snittkarakterene gått litt ned igjen. Tendensen er likevel at karakterene er litt høyere i 2023-2024 enn de var før pandemien. I matematikk er elevenes karakterer tilbake nede på samme nivå som i 2018-2019.
For fellesfagene på studieforberedende ser vi at snittkarakteren i norsk hovedmål er 4,1, mens den var 4 i 2018-2019. I engelsk på vg1 er karakteren 4,5 mot 4,4 i 2018-2019. I matematikk fellesfag er karakterene på samme nivå som før pandemien, med 3,9 i matematikk 1T, 3,5 i matematikk 1P, og 3,6 i matematikk 2P. Alle fagene hadde høyere karaktersnitt i pandemiårene.
Elevene har de ti siste årene fått stadig høyere karakter i kroppsøving. Dagens elever fikk i snitt en halv karakter høyere enn i 2013-2014.
- En av forklaringene til endring i karakterer er at det ble innført nye læreplaner i 2020. I kroppsøving har er faget dreiet til å bli et mindre idrettsrettet fag og det kan ha påvirket vurderingspraksisen, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen.
Jentene får høyere karakterer i de fleste fag
Som i tidligere år, får jentene i snitt høyere standpunktkarakterer og eksamenskarakterer enn guttene i de fleste fag. Forskjellen er størst i norsk og fremmedspråk, der jentene i snitt får en halv karakter høyere enn guttene.
Guttene har i snitt høyere karakterer i kroppsøving på vg2 og vg3. Guttene gjør det bedre enn jentene på skriftlig eksamen i fellesfagene matematikk 1T og matematikk 2P-Y. Guttene gjør det også bedre på eksamen i realfagene matematikk, fysikk og kjemi. Det er ikke kjønnsforskjell i standpunktkarakterer i disse fagene.
Jentene får bedre karakterer i fag som psykologi, sosialkunnskap, treningslære og økonomifag.
Endringer i matematikk programfag
I studieforberedende utdanningsprogram kan elevene velge å ta matematikk programfag i 2. og 3. klasse. I disse fagene har standpunktkarakterene gått ned de siste årene. Snittkarakteren er lavere enn den var i 2018-2019, med unntak av i matematikk R2. Størst nedgang har det vært i matematikk S1 der standpunktkarakteren gikk ned fra 3,9 i 2018-2019 til 3,6 i 2023-2024.
- I nye læreplaner i 2021 - 2022 ble det gjort endringer i matematikk S1 for å oppnå en tydeligere progresjon fra vg1. Det har ført til at programfagene S1 og R1 har blitt likere. Den nye læreplanen i faget S1 er såpass mye endret at det er lite relevant å sammenligne karakterene med resultater i det gamle S1, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen.
Snittkarakteren på skriftlig eksamen i matematikk S1 har gått ned fra 2,9 i fjor til 2,4 i år. Snittkarakteren på eksamen i S2 har gått ned fra 3,0 i fjor til 2,8 i år.
Se alle karakterer og mer analyse på udir.no:
Karakterstatistikk for videregående skole | udir.no
|