Pressemelding

Findexa A/S - 18.10.2005

Smartere søketjeneste lanseres i dag

I dag lanseres en helt ny norsk web-søketjeneste, Yelo,
i regi av mediehuset Findexa.
- Yelo skal være best på norske søk, og gi de mest relevante treffene. I tillegg
får brukerne verdifull tilleggsinformasjon fra Gule Sider® og Telefonkatalogen™,
som Yelo er nært knyttet opp til, sier administrerende direktør Cornel Riklin i
Findexa

Dermed trappes kampen om norske nettsøkere opp ytterligere. - Undersøkelser
viser at de aller fleste brukere søker etter norske ord og nettsteder. Noen
aktører er best på utenlandsk innhold, men norske nettbrukere etterlyser en mer
komplett norsk tjeneste. Vi har derfor lagt ned store ressurser i at Yelo skal
bli markedets ”smarteste” søketjeneste, og den beste på norsk innhold. Vi tør
påstå at ingen av de utenlandske eller norske konkurrentene slår oss på det,
sier Riklin.

En ny undersøkelse Findexa har gjennomført i samarbeid med analysebyrået InFact
viser at det aller viktigste for søkerne er at treffene er relevante. Så mye som
halvparten av de spurte sier at den største svakheten med dagens søkemotorer er
at det er for mange treff som ikke er relevante. Folk oppfatter at det er
relativt store kvalitetsforskjeller på dagens søkemotorer i forhold til
relevans.
Undersøkelsen bekrefter også hvor viktig det er at de norske søkene er gode.
Bare syv prosent av alle søk er rene søk etter utenlandsk informasjon. Seks av
ti foretrekker norske søkemotorer, og opplever at treffene er mest relevante
her.

- Informasjonsmengden på Internett er enorm, og det er ofte vanskelig å finne
den informasjonen man ønsker. Derfor er det avgjørende at treffene er relevante
og gode, sier viseadministrerende direktør Wenche Holen som har ledet denne
satsningen hos Findexa.

God dekning blant norske nettsider, samt gruppering av treffene på en fornuftig
måte, har vært viktige fokusområder i produktutviklingen.

- Vi har i lang tid testet Yelo opp mot konkurrentene, og mener selv tjenesten
er enkel å bruke, og gir flest relevante treff på norske søkeord. I tillegg gir
Yelo relevant og verdifull tilleggsinformasjon fra søstertjenestene Gule Sider
og Telefonkatalogen, en fordel ingen av konkurrentene kan skilte med. Med god og
økende bruk satser vi på at Yelo kan bygges opp til å bli en attraktiv
annonsekanal, og et viktig sted å samle og finne verdifull informasjon, sier
Holen.

At den norske søkekrigen med dette intensiveres ytterligere bekymrer ikke
Findexa.
– Økt konkurransen bidrar til å løfte hele markedet for søketjenester.
Tjenestene blir bedre, brukerne mer fornøyde. Vi er ydmyke og positive til
konkurranse, sier Holen.

Web-søkemarkedet i Norge vokser allerede kraftig, og bruk øker med cirka 50
prosent årlig. I dag benytter for eksempel over to millioner nordmenn Gule Sider
på Internett hver måned. Annonsemarkedet for søketjenester er godt, og fremover
vil stadig større deler av all online annonsering komme fra søke-relaterte
tjenester. Yelo er en strategisk viktig satsning som bidrar til å styrke
Findexas allerede sterke posisjon på internett. Yelo åpner også for en rekke nye
forretningsmuligheter innen online-markedet.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS