Pressemelding
Smutthull i regelverket rammer kyst-Finnmark
Smutthull i regelverket og økt CO2 avgift rammer miljøet og kystkommuner – og atter en gang rammer regjeringen kysten og særlig kyst-Finnmark
Havnestyrets vedtak:
Havnestyret registrerer atter en gang at regjeringen svikter kyst-Finnmark!
Smutthull i regelverk og tredobling av CO2-avgiften mot 2030 fører til at fiskefartøy i raskt og økende tempo kjøper sitt drivstoff utenfor 12 mils grensa. Miljøet, Finnmark og kystfiskerne blir taperne! Atter en gang.
En miljørettferdig innføring av økte CO2-avgifter må på plass tilsvarende som for NOx.
Regjeringen signaliserer en tredobling av CO2-avgiften frem mot 2030. Regjeringens handtering av dette avgiftsregime er slik at CO2-forurensingen ved bruk av maritimt drivstoff (marin gassolje - MGO) faller utenfor Norges CO2-regnskap dersom det er anskaffet utenfor 12nm eller i et annet land, selv ved bruk innenfor Norges territoriale 12-mils grense.
Norske fartøyer på Sørlandet fyller nå drivstoff i Danmark, og den større fiskeflåten benytter avgiftsfri oljeomlasting fra tankskip utenfor 12 mils grensen. Dagens regelverk legger til rette for dette. Økte avgifter og smutthull i regelverket skaper en situasjon som virker mot sin hensikt, og er miljøskadelig. Kystsamfunnene og staten blir taperne. Særlig vil kyst-Finnmark atter en gang rammes sterkest!
Dette har negative konsekvenser:
• Miljøet blir taperen ved at Norge ikke hensyntar CO2 belastningen i miljøregnskapet.
• Store konkurransemessige forskjeller mellom den havgående flåten og kystfiskeflåten. Mindre fartøy har ikke mulighet til å gå utenfor 12nm for anskaffelse av avgiftsfri bunkers. Til tross for betydelig lavere CO2-utslipp pr. kilo landet råstoff blir kystflåten avgiftstapere.
• Tap av MGO-avgifter. MGO med doblet svovelinnhold erstatter «norsk» MGO.
• Tap av inntekt i forbindelse med annen service og proviant for fartøy.
• Tap av fangstlandinger innen både hvitfisk, pelagisk og skalldyr til norske fiskemottak. Fangstene går til mottak i utenlandske havner.
• Tap av arbeidsplasser, redusert aktivitet og nedleggelse av norske virksomheter i kyst-Finnmark
• Tap av kritisk infrastruktur. Nedleggelse av bunkersanlegg og annen maritim servicenæring.
• Oljeomlasting i «high sea» medfører i tillegg en svært forhøyet risiko for miljøskadelig oljeforurensning til sjø.
Hvordan løse dette?
- Likt avgiftsregime for både CO2 og NOx
Ved å innføre samme metode for CO2 som for NOx vil denne ramme likt – uavhengig om fartøyet er norsk eller utenlandsk, stort eller lite. Det vil lukke muligheten til å forbruke og forurense gratis i norsk sone ved å handle avgiftsfritt utenfor 12-mila.