Pressemelding

Virke - 28.02.2019

Solid vekst i byggevarehandelen

Omsetningen for aktørene i den norske byggevarehandelen hadde en økning på 4,6 prosent i 2018. Omsetningen økte med 2,1 milliarder til 48,5 milliarder kroner i 2018.

I Norge har vi noen store landsdekkende aktører og kjedekonsepter som har betydelige markedsandeler, samtidig er det plass til mindre aktører med mer regional profil. Veksten er i hovedsak drevet av utviklingen i proffmarkedet og stadig flere ønsker å benytte seg av profesjonell bistand i sine bygge- og oppussingsprosjekter fremfor å gjøre jobben selv. Likevel, privatmarkedet har også hatt en positiv utvikling i omsetningen fra 2017 til 2018.

– Når en stadig større andel av omsetningen går til proffsegmentet, ligger det i kortene at det er her de fleste av kjedene setter inn støtet. Å gjøre seg attraktiv med tilpassede løsninger for proff-kundene, er nok del av strategien for de fleste norske byggevarekjedene, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke byggevarehandel.

Kontroll over hele verdikjeden
Det er sterk konkurranse i markedet og gjennom 2018 har vi sett flere eksempler på at aktørene søker å få bedre kontroll over sin egen verdikjede og sisteleddet. Dette skjer blant annet gjennom strategiske oppkjøp både på opp- og nedstrøms siden. Den sterke konkurransen både innad i bransjen og fra tilstøtende faghandel bidrar til press på marginene.

– Volum og gode innkjøpsavtaler blir alfa omega for byggevarekjedene når de skal sikre en sunn bunnlinje i årene fremover, fortsetter Koksvik.

De siste årenes eierskifter, nyetableringer og oppkjøp, kombinert med god organisk vekst har gitt oss sterkere aktører med mer robuste posisjoner i markedet.

– Det er grunn til å tro at den konsolideringen og posisjoneringen vi nå ser i markedet vil prege konkurransesituasjonen også i 2019, avslutter Koksvik.

Om statistikken
Statistikken er utarbeidet av Virke på vegne av aktørene i Virkes markedsinformasjonsgruppe for byggevarehandelen. Gruppen omfatter ni av de største aktørene innenfor byggevarehandelen, og samtlige aktører omsetter varer til både proff- og privatkunder. Medlemmene kontrollerer 626 utsalgssteder fordelt over hele landet. Den samlede omsetningen utgjør nesten 75 prosent av det norske markedet for byggevarer. De resterende 25 prosentene av markedet er kalkulert med utgangspunkt i tilgjengelige omsetningstall og anslag for vekst i 2018.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS