Pressemelding
NAF -
25.07.2014
Sommersløve bilister fyller feil drivstoff i varmen
Du oppdager plutselig at du har fylt bensin på dieselbilen. Hva du enn gjør, ikke start bilen! – Du kan i det minste være trygg på at du ikke er alene om å gjøre dette. I fjor sommer hjalp vi 879 bilister som hadde gjort det samme, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Fortsatt er det mange som fyller bensin på dieseltanken, og i sommermånedene øker feilfylling med nesten 60 prosent sammenlignet med ellers i året. Engebretsen tror feilfylling skyldes hastverk, og stress i de fleste tilfeller.
– Vi nordmenn blir sløve i varmen, og da er det flere som tar feil pistol ved bensinpumpa. Bare fra 1. juli til 23. juli i år har vi hjulpet 168 bilister som har fylt bensin på dieselbilen, sier Engebretsen.
Siden økningen i antall dieselbiler kom fra 2007, har feilfylling økt som assistanseårsak hos NAF.
– Ofte skjer tabben i familier som kjører to biler, en på diesel og en på bensin. Er det en dieselbil du ikke bruker så ofte, har man en tendens til å fylle feil. Skulle du oppdage at du har fylt bensin på dieseltanken, mye eller lite, gjelder det å holde hodet kaldt og ta seg et minutt eller to, oppfordrer Engebretsen.
Bilen må nemlig ikke startes, ikke en gang for å flytte den bort fra pumpene. Vær ærlig, innse tabben og få hjelp av betjeningen eller andre på stasjonen til å dytte bilen bort fra pumpene.
– Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, er det bare å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis. Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn i dieselpumpa, men går fortsatt på diesel. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper, sier Engebretsen.
Feil drivstoff kan bety katastrofe
Bensin kan gjøre store skader på en dieselmotor. NAF har hørt om reparasjoner på over 110.000 kroner etter feilfylling.
– Når man vet at skadene kan komme på flere titallstusen kroner, skulle man tro at folk passet på. Hvis det har gått så langt at bilen har begynt å fuske kan det bety ganske omfattende reparasjoner. Det blir i alle fall et betydelig verkstedbesøk for å sjekke at ingenting er ødelagt, sier Engebretsen.
Eiere av bensinbiler er heller ikke feilfrie
I juni, juli og august 2013 feilfylte også 44 bilister diesel på bensintanken.
– Feilfylling av diesel på bensinbiler skulle ideelt sett ikke gått da dieselpistolen er større enn tankhullet på en bensinbil, men det er utrolig hva en kan klare. Mulig det kan være reservekanner med smal påfyllingstut de har brukt, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
Fortsatt er det mange som fyller bensin på dieseltanken, og i sommermånedene øker feilfylling med nesten 60 prosent sammenlignet med ellers i året. Engebretsen tror feilfylling skyldes hastverk, og stress i de fleste tilfeller.
– Vi nordmenn blir sløve i varmen, og da er det flere som tar feil pistol ved bensinpumpa. Bare fra 1. juli til 23. juli i år har vi hjulpet 168 bilister som har fylt bensin på dieselbilen, sier Engebretsen.
Siden økningen i antall dieselbiler kom fra 2007, har feilfylling økt som assistanseårsak hos NAF.
– Ofte skjer tabben i familier som kjører to biler, en på diesel og en på bensin. Er det en dieselbil du ikke bruker så ofte, har man en tendens til å fylle feil. Skulle du oppdage at du har fylt bensin på dieseltanken, mye eller lite, gjelder det å holde hodet kaldt og ta seg et minutt eller to, oppfordrer Engebretsen.
Bilen må nemlig ikke startes, ikke en gang for å flytte den bort fra pumpene. Vær ærlig, innse tabben og få hjelp av betjeningen eller andre på stasjonen til å dytte bilen bort fra pumpene.
– Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, er det bare å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis. Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn i dieselpumpa, men går fortsatt på diesel. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper, sier Engebretsen.
Feil drivstoff kan bety katastrofe
Bensin kan gjøre store skader på en dieselmotor. NAF har hørt om reparasjoner på over 110.000 kroner etter feilfylling.
– Når man vet at skadene kan komme på flere titallstusen kroner, skulle man tro at folk passet på. Hvis det har gått så langt at bilen har begynt å fuske kan det bety ganske omfattende reparasjoner. Det blir i alle fall et betydelig verkstedbesøk for å sjekke at ingenting er ødelagt, sier Engebretsen.
Eiere av bensinbiler er heller ikke feilfrie
I juni, juli og august 2013 feilfylte også 44 bilister diesel på bensintanken.
– Feilfylling av diesel på bensinbiler skulle ideelt sett ikke gått da dieselpistolen er større enn tankhullet på en bensinbil, men det er utrolig hva en kan klare. Mulig det kan være reservekanner med smal påfyllingstut de har brukt, avslutter Jan Ivar Engebretsen.