Pressemelding
Sparer tusener på brukte bildeler
Valg av brukte deler sparer bileierne for store summer, ifølge bransjefolk. Nå spår de at gjenbruk blir en trend som bare vil styrke seg de kommende årene.
– Vi opplever stadig oftere at kundene våre takker ja til brukte deler når dette er et trygt og fullverdig alternativ, sier Gjermund Hjell, kjedeleder i AutoMester.
I mange tilfeller vil dette halvere deleprisen, så utslaget på verkstedregningen kan bli betydelig, påpeker han.
Kjeden var tidlig ute med å fase inn gjenbruk ved reparasjoner, og har en rammeavtale med Grønvolds Bil-Demontering AS (GBD) i Brumunddal om kjøp av brukte deler. Valget om å benytte brukt er imidlertid opp til medlemsverkstedene og deres kunder i hvert enkelt tilfelle.
– GBD er blant landets største leverandører på dette feltet, med et lager som omfatter over 68000 indekserte deler, så ofte blir det klaff når vi gjør et søk for å finne akkurat det kundens bil behøver, sier Hjell.
Ser økende etterspørsel
Etterspørselen etter brukte deler øker raskt, ifølge Tom Grønvold, daglig leder i GBD.
– Hos oss har vi hatt en dobling de fire siste årene. Holdningen til brukt er nok mest positiv blant de yngre bileierne, men det brede markedet er også i ferd med å oppdage mulighetene, ettersom deleprisen vil ligge i hvert fall 50 til 80 prosent lavere enn for nye deler, sier han.
Dieselmotorer, girkasser og karosserideler er etterspurt, men det meste utenom slitedeler kan være aktuelt for gjenbruk. Også batteripakker er i økende grad aktuelt, når en diagnose viser at det er bra med kapasitet igjen, ifølge Grønvold.
– Forsikringsselskapene har vært en pådriver for å øke bruken av brukte deler. Disse leveres alltid med en garanti, noe som medvirker til at aksepten også blant skadeverkstedene er på vei opp, så volumet vil ganske sikkert fortsette å peke oppover, sier Grønvold.
Utsetter kjøp av ny bil
Delene hentes som regel fra biler som forsikringsselskapene har latt gå til kondemnering. GBD demonterer og gjenvinner rundt 2000 slike biler i året, som utgjør to tredjedeler av selskapets samlede gjenvinningsvolum på om lag 3000 kjøretøyer.
– Privat vraking er det mindre av for tiden. Når økonomien er trang og rentene biter, holder nok mange fast ved gamlebilen litt lenger, sier Grønvold.
Også Gjermund Hjell i AutoMester har inntrykk av at folk flest kniper litt inn på bilbudsjettet. Samtidig tror han gjenbruk vil være en trend i vekst også når forbrukerne får bedre råd igjen.
– Det er god økonomi å ta godt vare på bilen, sørge for jevnlig service og vedlikehold og reparere det som behøver reparasjon. Gjenbruk av deler vil kunne bidra til å holde prisen på et fornuftig bilhold nede, sier Hjell.