Pressemelding
Trygg Trafikk -
08.07.2009
Spedbarn usikret hjem fra sykehuset
En telling Trygg Trafikk og Statens vegvesen har gjennomført ved fire sykehus i Oslo og Akershus viser at bare to av tre nyfødte spedbarn er forsvarlig sikret i bilen.
- Jeg er sjokkert over at folk kjører bil med det mest dyrebare de har usikret. Et lite spedbarn vil bli drept eller svært alvorlig skadet selv om det bare dreier seg om en kraftig oppbremsing, eller lettere kollisjon, sier Unni Knutli, distriktsleder for Trygg Trafikk Akershus og prosjektleder for sikring av barn i bil.
Registreringen er gjennomført av Statens vegvesen og Trygg Trafikk i Oslo og Akershus i juni ved Akershus universitetssykehus, Bærum sykehus, Ullevål sykehus og Rikshospitalet. Av totalt 89 nyfødte spedbarn var bare 58 (65 prosent) riktig sikret i bilen. 19 nyfødte små nurk var helt usikret, mens 12 babyer ble forsøkt sikret men med utstyr som ikke er godkjent for spedbarn og som ikke vil gi god nok sikkerhet.
Rådgiver Birgitte Kjersem i Statens vegvesen synes tallene fra undersøkelsen er rystende.
- Det er sjokkerende tatt i betraktning av at vi har jobbet med dette i utrolig mange år. Jeg er overrasket og trist over å se at folk ikke forstår hvilke konsekvenser en bråstopp kan få.
Løse barnevognsbager
Unni Knutli forteller at registreringen viser at en del setter barnevognbagen inn i bilen, uten å spenne den fast. Barnevognbag med sikkerhetsnett er godkjent sikring, men gir ikke like god sikkerhet som de bakovervendte babystolene Trygg Trafikk og andre anbefaler. Spesielt ved kollisjoner sideveis er vognbag lite egnet, og løs vognbag gir ingen sikkerhet.
- Ved sykehus i storbyen er det nok en del som ikke selv har bil, og derfor ikke har kjøpt sikringsutstyr til bilen. Og noen tror kanskje risikoen er liten i bytrafikk, fordi farten ikke er så høy. Men et lite spedbarn vil bli drept eller alvorlig skadet selv ved kollisjoner i rundt 50 km/t når de ikke er sikret, sier Knutli.
En del sitter i bilen med spedbarnet på fanget, og risikerer dermed å klemme barnet i hjel med sin egen kroppsvekt, eller at de mister barnet ved en kollisjon eller bråbrems. I det verste tilfellet ble den nyfødte babyen lagt løst i passasjersetet foran, mens mor røykte ut av vinduet og snakket i håndholdt mobiltelefon.
- Sikring av spedbarn i bil er påbudt. Å ikke sikre spedbarn i bilen er omsorgssvikt, mener Knutli.
Riktig utstyr hindrer skader
Granskninger av ulykker der barn er med viser at småbarn som er forsvarlig sikret, det vil si i en bakovervendt babystol, svært ofte unngår alvorlige skader i bilulykker.
Voksne og større barn i bil ble også registrert. To av ti voksne brukte ikke bilbelte, og ca. tre av ti barn mellom ett og åtte år satt uten riktig sikkerhetsutstyr.
- Den ene gangen det skjer en ulykke er sikringsutstyr forskjellen mellom liv og død. Bilfører har ansvar for at alle under 15 år i bilen er sikret med riktig utstyr tilpasset barnets vekt, sier Kjersem.
- Jeg er sjokkert over at folk kjører bil med det mest dyrebare de har usikret. Et lite spedbarn vil bli drept eller svært alvorlig skadet selv om det bare dreier seg om en kraftig oppbremsing, eller lettere kollisjon, sier Unni Knutli, distriktsleder for Trygg Trafikk Akershus og prosjektleder for sikring av barn i bil.
Registreringen er gjennomført av Statens vegvesen og Trygg Trafikk i Oslo og Akershus i juni ved Akershus universitetssykehus, Bærum sykehus, Ullevål sykehus og Rikshospitalet. Av totalt 89 nyfødte spedbarn var bare 58 (65 prosent) riktig sikret i bilen. 19 nyfødte små nurk var helt usikret, mens 12 babyer ble forsøkt sikret men med utstyr som ikke er godkjent for spedbarn og som ikke vil gi god nok sikkerhet.
Rådgiver Birgitte Kjersem i Statens vegvesen synes tallene fra undersøkelsen er rystende.
- Det er sjokkerende tatt i betraktning av at vi har jobbet med dette i utrolig mange år. Jeg er overrasket og trist over å se at folk ikke forstår hvilke konsekvenser en bråstopp kan få.
Løse barnevognsbager
Unni Knutli forteller at registreringen viser at en del setter barnevognbagen inn i bilen, uten å spenne den fast. Barnevognbag med sikkerhetsnett er godkjent sikring, men gir ikke like god sikkerhet som de bakovervendte babystolene Trygg Trafikk og andre anbefaler. Spesielt ved kollisjoner sideveis er vognbag lite egnet, og løs vognbag gir ingen sikkerhet.
- Ved sykehus i storbyen er det nok en del som ikke selv har bil, og derfor ikke har kjøpt sikringsutstyr til bilen. Og noen tror kanskje risikoen er liten i bytrafikk, fordi farten ikke er så høy. Men et lite spedbarn vil bli drept eller alvorlig skadet selv ved kollisjoner i rundt 50 km/t når de ikke er sikret, sier Knutli.
En del sitter i bilen med spedbarnet på fanget, og risikerer dermed å klemme barnet i hjel med sin egen kroppsvekt, eller at de mister barnet ved en kollisjon eller bråbrems. I det verste tilfellet ble den nyfødte babyen lagt løst i passasjersetet foran, mens mor røykte ut av vinduet og snakket i håndholdt mobiltelefon.
- Sikring av spedbarn i bil er påbudt. Å ikke sikre spedbarn i bilen er omsorgssvikt, mener Knutli.
Riktig utstyr hindrer skader
Granskninger av ulykker der barn er med viser at småbarn som er forsvarlig sikret, det vil si i en bakovervendt babystol, svært ofte unngår alvorlige skader i bilulykker.
Voksne og større barn i bil ble også registrert. To av ti voksne brukte ikke bilbelte, og ca. tre av ti barn mellom ett og åtte år satt uten riktig sikkerhetsutstyr.
- Den ene gangen det skjer en ulykke er sikringsutstyr forskjellen mellom liv og død. Bilfører har ansvar for at alle under 15 år i bilen er sikret med riktig utstyr tilpasset barnets vekt, sier Kjersem.